iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Crazy for you baby

Kategori: Bokrecensioner

Titel: Marbles
Författare: Ellen Forney
Sidor: 237
Språk: Engelska
Genre: Självbiografi, grafiska romaner
 
 
När jag plockade upp det här albumet på biblioteket hade jag verkligen ingen som helst aning om vad den handlade om. Jag såg en färgglad och härlig framsida och tänkte, why not? Det visade bli en mycket annorlunda läsupplevelse. Jag har blivit ganska van vid att läsa grafiska romaner vid det här laget och jag har läst ett par stycken av skiftande kvalité. Jag har läst både ren fiktion, djupa filosofiska saker och samhällskritiska verk men Marbles gav mig något jag aldrig tidigare hade stött på, en självbiografi i form av en grafisk roman. Egentligen blir det ju då ingen grafisk roman utan snarare en grafisk memoar men jaja, ni fattar vad jag menar.
 
Ellen Forney är en amerikansk tecknare som för er bokbloggare och bokbloggsläsare förmodligen är mest känd för att ha illusterat boken Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsinidan som jag själv inte läst men jag har hört otroligt mycket gott om den. Hon är alltså en tecknare och Marbles är hennes historia som börjar när hon precis ska fylla 30 år och bli diagnoserade med en bipolär sjukdom. När man är bipolär är man stundtals hyperglad och stundtals djupt deprimerad (läs på Wikipedia om du känner för det). Det är egentligen det det här albumet handlar om, hur hon hanterar sin sjukdom och hur hon förändras som person. Jag har inte läst så mycket om psykologiska sjukdomar därför att 1. jag är 15 snart 16 år och det är kanske inte fullt normalt att läsa om då  och 2. båda mina föräldrar är psykologer så jag får reda tillräckligt tjat i vardagen, haha. Nej, men seriöst nu så var det faktiskt väldigt intressant och särskilt när det var självbiografiskt. Man får en väldigt tydlig inblick i hur det är och jag tycker att Ellen Forney berättar om det på ett väldigt intressant sätt. Ibland är det lite svåra ord (vilket kanske inte är så konstigt eftersom jag inte är någon expert på psykologiska termer på engelska) men det mesta förklarades väldigt bra så det var enkelt att förstå och hänga med.
 
Ellen Forney har en barnslig och väldigt härlig tecknarstil som känns ganska typisk för amerikanska comic books men hennes berättarstil är både orginell och väldigt kraftfull. Ofta när jag läser självbiografiska texter och böcker upplever jag att det lätt blir "först gjorde jag det här, sen gjorde jag det här"- stuk på det hela vilket gör det extremt tråkigt enligt men här var det mycket mer en så. Man får hela tiden följa hennes tankar och känslor och jag tycker det är så mycket roligare än att bara lyssna på massor av babbel om onödiga händelser. Och hon gör det så jäkla bra! Seriöst, jag blev verkligen chockad över hur bra det här albumet var under läsningens gång. Ellen Forney är verkligen inspirerande och det här albumet fångade mig helt och hållet. Jag har vanligtvis lite svårt för just biografier eftersom de har en tendens att tråka ut mig något så fruktansvärt så att läsa om någons liv i form av en grafisk roman var helt perfekt! Jag ska definitivit hålla utkik efter flera liknande för den här var riktigt, riktigt bra!

Kommentarer

  • Miriam - Schitzo-Cookie säger:

    Åh spännande, ska skriva upp på "läsa listan", med andra ord markera som "want to read" på goodreads ^^

    2013-04-27 | 17:22:53
    Bloggadress: http://schitzo-cookie.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: