iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Lördagstankar: Censurering av kulturen

Kategori: Tankar

Jag måste börja med att säga hur otroligt tacksam jag är för att all den fina respons jag fick för förra veckans "Lördagstankar". Ni är bara för gulliga och smarta människor! Då diskuterade vi vikten av att ha en egen åsikt (läsa inlägget här) och dagens ämne har lite med den saken att göra.Idag snackar jag om ett betydligt mer knepigare ämne, nämligen censurering av kulturen. För vem avgör vad gränsen går mellan konst och förtryck?

Jag lever med tanke om att konsten på något vis ibland är mer än vi själva. Något större, viktigare och oförklarigt. Jag och många andra anser att konstnärer, författare, musiker och filmskapare ska få jobba med det de är bra på och göra det fritt. Vi i Sverige vill inte bli likadana som länder som Nordkorea, Kina och andra diktaturer där det kulturella uttrycket är begränsat och allt som inte stämmer in på hur regimen vill att samhället ska se ut är fel. Fel, fel, fel. Bort med det. Webbsidor döljs, författare fängslas och opassade artiser får inte uppträda i landet. Visste ni att Nordkorea har en egen variant av Facebook som är nästan identisk, bara att den bara stäcker sig runt om i Nordkorea. Jag tror alla i Sverige håller med om att det är fruktansvärt att fänglsa och i extrema fall döda för att inte dessa konstnärer gör på samma sätt som regimen anser är rätt. De är hot mot ledarna. Fel, fel, fel. Vi vill ha ett öppet samhälle där alla får ha sin egen åsikt och alla har rätt att uttrycka den. Yttrandefrihet. Men ska vi låta små barn läsa om Tinitin i Kongo eller om Pippi Långstrumps pappa som är Negerkung?
 
30- talet var ingen glansålder för Europa. Det glada och lätta 20-talet var förbi och kvar fanns bara en stor fet ekonomisk kris, tusentals arbetslösa och en stark, bitter nationalism. Just i den perioden blommade litteraturen och många av de författare som vi idag kallar de allra största verkade under 20- och 30-talet. Men när vi läser vissa verk från just den tiden är det mycket möjligt att vi blir förvånade. Kanske till och med förskräckta. Varför målas alla afrikaner upp som galna, korkade och vildsinta kannibaler? Säsklit litteraturen men även andra kulturformer från den tiden är extremt rasistiska. Vi ryggar tillbaka när vi ser hur folk såg på folk från andra länder långt bort. Ska vi verkligen låta folk läsa sådant idag?!
 
Debatten har pågått i flera år och har varit stekhet under hela sommaren och hösten. Förbjud alltihop, säger många. Ut med all litteratur som pekar ut svarta som underintelligenta djur och så är vi av med problemet! Jag kan helt och hållet förstå det argumentet för vissa av de verken är helt frukansvärda och det är svårt att tänka sig att folk verkligen tyckte och trodde så. Det är där problemt i frågan kommer in. För folk tyckte verkligen så på riktigt. De var den allmäna åsikten hos många under den tiden i Europa. Alla tyckte såklart inte så och många brydde sig säkert inte så mycket om det men det var en tid då den åsikten var totalt accepterad. Frågan är då om alla dessa dokument ska bort, bort, bort? Min åsikt är nej. Jag tycker inte man ska förbjuda all litteratur som kan innehålla rasistiska budskap för att det är historiska dokument. Om vi inte förstår hur folk tänkte och tyckte då, hur ska vi då förstå varför världen ser ut som den gör idag? Något jag däremot anser är att man borde "varna" folk om vad de faktiskt läser. Skriv på första sidan i boken att det här är en syn folk hade på 30-talet men som inte gäller idag bland allmänheten och att den synen inte ger en rättvis bild av svarta. För om vi skulle börja ta bort allt skulle vi förlora en hel tidsperiod (självfallet var inte ALL kultur rasistisk men ni fattar) av kultur och en historia som behöver berättas. Historiska dokument är det vi behöver för att inte upprepa samma misstag igen och då ska vi inte bara kasta iväg saker bara för att de inte stämmer in på bilden vi har av världen idag. Sjävklart stämmer inte det in på livet idag för vi lever i en annan värld. Om man bara påpekar det tycker jag att den litteraturen måste leva kvar för annars kan utveckling gå åt helt fel håll.
 
Men så kommer problemt som jag faktiskt inte riktigt vet vart jag står i. Barnen. För på samma sätt som vuxenromanerna visade en galen bild av svarta var det likadant i barnböckerna. Jag tror vi alla har sett den vilda debatten om seriealbumet "Tintin i Kongo". Bilden av de svarta är varken speciellt trevlig eller realistisk så ska vi ge sådant till barn. Barn påverkas betydligt lättare än vuxna och ungdomar och har inte samma förmåga att analysera det de läser och ser. Det åker in och i många fall fäster det sig där. Jag vet inte vad man ska göra med t.ex. Tintin. Ska man inte låta någon läsa dem? Ska man bara låta vuxna läsa dem? Eller låta alla läsa dem och ha tron om att föräldrarna förklarar för barnen vad det är? Jag tycker nog inte att man ska förbjuda det men det är helt klart föräldrarnas uppgift att bestämma vad deras barn ska läsa och inte läsa. Om man inte tycker att sitt barn ska läsa Tintin i Kongo, ge inte barnet Tintin i Kongo. Jag tycker nog att det är upp till varje förälder men det kanske inte är att rekommendera som läsning när man är riktigt liten för när man är liten vet man inte vad man läser på samma sätt.
 
Okej eller inte?
 
Så hitills har jag kommit fram till att vuxenlitteratur borde visa historien men att barnböckerna är upp till föräldrarna. Dagens kultur då? För även idag kommer det då och då litteratur, konst och filmer som skulle kunna klassas som rasistiska. Jag skulle säga att det finns två situationer. Det finns den ena då konstnären visar den riktiga bilden av världen. Det är så att flera svarta är fattiga, både sett mellan länder och inom länder. Det tycker jag är helt okej om man inte förtrycker folk utan visar verkligheten för att på så sätt skapa en debatt. Men att BARA skapa konst för att provocera tycker jag är helt idiotiskt. Om det man skapar inte har något budskap utan bara målar svarta så att de ser ut som apor, what's the point?! Alla blir bara upprörda och det skapar fel sorts uppmärksamhet. Nypublicerade kultur som man helt klart kan klassa som rasistisk är bara helt fel! Till det säger jag ett stort NEJ! Det är skillnad på konst med budskap och innehåll än konst som bara är till för att göra folk upprörda.
 
Censur är ett svårt ämne för vart går gränsen. Vem bestämmer vad som är rastisktiskt (det kan ju vara homofobiskt, anti-islamistiskt eller vad som helst, jag bara tog det som exempel nu) och vad som inte är det? Vi har både tryckfrihet och yttrandefrihet i Sverige men man får inte förtrycka andra människor och folkgrupper. Det är svårt att säga vad som egentligen är okej och inte och jag är inte helt säker på vad jag faktiskt står i den här frågan. Jag tycker litteratur och annat från förr ska bevaras men nypublicerade saker inte ska få publiceras över huvud taget. Men det är svårt. Vad ställer ni er i frågan? Ska man ta bort all kultur som är stötande, bara det gamla historiska sakerna eller inget alls? Som sagt så har jag lite svårt att bestämma mig och det skulle vara superintressant att höra er åsikt! Tack för att ni orkade läsa igenom hela det här långa inlägget så ses vi nästa gång! Jag har inte bestämt ämnet än men något spännande blir det allt!

Kommentarer

  • Nelly säger:

    Hallå! jag försöker kommentera här men det går inte så bra, vet inte vad det är med mig och blogg.se men har problem på alla som har blogg och inte blogspot eller wordpress. Såg att jag hade fått svar på någon kommenter jag skivit, fick iallafall mail om det, men kunde inte läsa det. Irriterande! Man vill ju läsa om någon har svarat på en kommentar.

    2013-02-16 | 19:05:35
    Bloggadress: http://nellonsbokblogg.blogspot.se
  • Nelly säger:

    Nu verkade det funka iallafall. Kommenterade ju på ditt Alla hjärtans dag inlägg men kunde inte läsa vare sig det jag skrev eller svaret på det... konstigt.

    Svar: Tur att det funkar nu i alla fall! :)
    Ebba

    2013-02-16 | 19:06:44
    Bloggadress: http://nellonsbokblogg.blogspot.se
  • Emilie säger:

    Intressant inlägg, går själv och tänker på sådant ganska ofta och kommer fram till att det är så mycket prat om rättigheter. Jag har "rätt" att göra si och så för jag är människa och fri och bäst. Men vi har faktiskt SKYLDIGHETER också. När man får körkort är inte det ett intyg på att du får köra som du vill, det är ett kontrakt som du gått med på där du måste följa vissa regler. Med andra ord, jag tycker människor är skyldiga till att hålla sina åsikter inom en ram som inte skadar andra (ex nazister, homofober, islamofober). Man får vara rädd för andra grupper (although jag rekommenderar starkt att man läser på och lär känna personer istället för att anta saker...) men när rädslan blir till hat och blir till en slags omvänd terror... Såg ett avsnitt när jag pluggade i USA om ett växande antal muslimer i en amerikansk stad behövde en moske för rummet de hyrde var för litet. Så de börjar bygga och invånarna terrar muslimerna, hotar och BRÄNNER upp bygget. Vem är terroristen nu om man får fråga? Vi har ett ANSVAR för att ta hand om varandra och öka förståelsen och toleransen i samhället. Det för mig är störra än yyytttrandefriheeeeet. Man kan yttra vad man vill "jag vill inte ha slöja" "jag vill ha slöja" "jag äter inte kött" "jag tycker om korv" men är det SÅ viktigt att påpeka att alla muslimer borde försvinna från jordens yta. Måste en person uttrycka det offentligt? Är det en rättighet att påstå att ett helt folkslag ska utrotas? För mig ingår inte det i yttrandefrihet, det ingår i intolerans och galenskap. Sen finns det de som säger "jag är lite rädd för den där religionen islam... med 9/11 och allt som hände..." och då kan man som vän liksom komma in och säga "jag förstår att det var läskigt, men det är en pytteliten extremistisk grupp som stod för dådet och inte kan representera alla i mellanöstern eller alla av muslimsk tro. In fact, jag har en mycket god vän som är muslim som jag tycker du ska träffa" eller något sådant. Det är okej att vara orolig, men jag känner ansvar att den försöker korrigeras lite och inte stanna kvar hos människor och övergå i hat och terror.

    Det gamla, visst, det var väldigt kolonialt och galet. Men som du säger - det representerar ett tankesätt. Tänk om allt som någonsin publicerats av/om hitler skulle brännas upp. Hur ska vi då kunna relatera och förstår och förhindra en ny förintelse? Även lite dokument från idag, som islamofobin kan vara viktigt för framtida medborgare. Förståelse och att genom att läsa detta inse hur otroligt konstiga åsikter man haft och förmodligen har. Tack vare det koloniala tänket kanske man kan ta och fundera "hmm... vad sjuka i huvudet europeér verkade vara då... Men vänta nu.. jag har ju inte en så speciellt sund syn på muslimer... eller homosexuella... eller kvinnor... eller vita män... eller..........." Självinsikt. Så i samma veva som det finns saker med rasistisk och otolerans publicerat borde det stärkas mer skrifter, danser, filmer, konst om just tolerans och tänket om att vi alla bor under samma himmel :)

    2013-02-24 | 12:48:12
    Bloggadress: http://bokhandlarn.wordpress.com

Kommentera inlägget här: