iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Lördagstankar: Den egna åsikten

Kategori: Tankar

Jag kommer att börja med en ny liten serie här på bloggen som heter "Lördagstankar". Varje lördag tar jag upp ett ämne och helt enkelt skriver lite vad och tycker och tänker om det. Det kan vara små eller stora saker, bokrelaterade eller inte. Idag snackar jag om vikten av den egna åsikten och vad som egentligen är en bra recension!

I dagens samhälle förväntas vi alltid att ha en åsikt. "Tycker du om min nya tröja?" "Var maten god idag?" "Är du för eller emot kärnkraft?". Jag har egentligen inga större problem med att leva i ett sånt samhälle eftersom jag oftast vet ganska direkt vart jag står i en fråga, bara jag har en liten aning om ämnet i fråga. Om vi ska jobba med antiken i skolan vet jag direkt vad jag ska redovisa om, om jag ska välja glassmak vet jag direkt vilken jag ska ta och när någon ställer en fråga kan jag ofta svaret utantill. Sedan kanske jag inte alltid svarar helt ärligt men det är en annan sak. Att inte ha någon åsikt anses vara fel och konstigt. Och i vissa frågor kan jag nog hålla med om det. Man kan väl svara på om man t.ex. tycker att våld är okej. Sedan kan man ju alltid vrida och vända på saken. Liberaismen funkar alltid med tanken "det är upp till individen" eller att helt enkelt ställa sig neutral i frågan t.ex. "det beror på sammanhanget". Men att svara "jag vet inte" är en helt annan sak.
 
Jag tycker det är bra att vi lever i ett samhälle där åsikten värderas och behövs, där alla har en röst. Men ibland blir det lätt att det bara finns "ett rätt" svar och debatten försvinner. Det tror jag särskilt gäller ungdomar. I många fall väljer folk att tycka och tänka som sina kompisar eller de flesta andra och glömmer bort självständigheten som är så viktig för att vi ska utvecklas som människor. Om alla gick runt och tänkte likadant så skulle vi ju aldrig få några nya idéer. Många ungdomar idag bokstavligt talat skiter i världen runt omkring sig för att det "inte gäller dem". Jag ska ta ett exempel. Jag och min ena kompis snackade om kungahuset och som driven republikan (alltså emot kungahuset, inte i amerikansk politik)  sa jag att jag inte tyckte det var så bra och då svarar han (ungefär): "Jag tycker inte det gör så mycket att vi har en kung, jag betalar ju inte skatt". Jag tycker det är helt okej att man tror på monarkin för det finns många fördelar men det men bara för att man själv inte blir påverkad betyder det inte att man ska skita i det. Så tycker i alla fall jag! Jag förstår att alla unga kanske inte tycker det är superkul att alltid hänga med i samhällsutvecklingen men jag tycker i alla fall att man kan tänka på hur situationen påverkar andra. Jag tycker inte det är speciellt schysst att säga "Jag bryr mig inte om svälten i världen, jag har ju mat!" men så tänker ju folk! Alla som är lite intresserade av historia tror jag har fattat att vi människor kanske inte alltid är vänliga varelser. Vi är i många fall väldigt självviska. Men det hindrar inte att man kan försöka öppna sina vyer och se situationen från en annan sida.
 
I bokbloggsvärlden och kulturbloggar i allmänhet är den egna åsikten i princip poängen. När jag läser en recension vill jag veta personens egna tankar och åsikter. När det kommer till just den grejen med att skriva recensioner finns det skilda tankar. Ska man verkligen säga precis det man tycker trots att författaren lagt ner sitt hjärta och sin själ på det här verket. Jag tycker egentligen att det bara finns två huvudsakliga saker en recension ska vara!
 
Tydlig. Det här tycker jag är den absolut viktigaste punkten. När vissa personer skriver recensioner (gäller inte bokbloggar, för ni är bäst! ♥) skriver de ungefär: "Den var bra". Vadå? Hur var den bra? Var den spännande, romantiskt, rolig eller sorglig? Vad var det för bok? Jag vill att personen ska förklara varför den tyckte om boken! Samma problem ser jag att många professionella recensenter har. Jag läser mig igenom den tre sidor långa recensionen men på slutet fattar jag ändå inte vad hen tycker om boken! (eller filmen). Det kanske bara är jag som är trög eller så krånglar den till det så att ingen fattar. Det är därför jag älskar bokbloggare så mycket för ni skriver utförligt men enkelt så man fattar vad ni menar. Bra jobbat!
 
Ärlig. Här är väl punkten man kan diskutera mest för ska man verkligen få säga precis vad man tycker om en bok? Jag tycker inte att man ska ljuga och säga att boken var bra fast den inte var det men om man inte gillar en bok ska man ha bra anledningar till det. Jag tycker inte det är okej att skriva "Den här boken suger!" och så var det över. Jag tycker man ska beskriva noga vad det var som inte passade just en själv. Var den för tjock och långsam? Tråkiga karaktärer? Fastnade du aldrig för handlingen? Jag tycker också att det är viktigt att komma ihåg att alla inte gillar samma saker. Jag t.ex. tycker i 90% av fallen inte om gulliga kärleksböcker så då påpekar jag att boken bara kanske inte riktigt var i min genrer. Din favoritbok är någon annans hatbok (hatbok? Weird ord xD) och det tror jag att man måste tänka på. Bara för att du hatade boken betyder det inte att din kompis gör det! En annan viktig sak som jag ibland tycker att många glömmer är den enkla anledningen att du kanske var i fel målgrupp för boken. Det finns t.ex. barnböcker som passar alla (typ Harry Potter! ♥) men så finns det också dem som bara tioåringar gillar och det är bra att tänka på när man skriver en negativ recension. Jag slänger in en bra video som Pricilla från Thereadables gjorde om ämnet!
 
 
Sedan ska den ju helst vara spolierfri (om det inte står något) och lite personlig men de där två anser i alla fall jag är det viktigaste.☺
 
Så hur ska man förhålla sig till dagens vimmel av åsikter? Följa strömmen eller tänka själv? I Sverige har vi lyxen att få tycka vad vi vill men det betyder inte att folk faktiskt gör det. Oavsett hur vi gör är den viktig för individen, för samhället och för framtiden. Utan självständiga tänkare kommer vi ingen vart. Så vad tycker ni om det här? Vad har den egna åsikten för betydlse för dig? Bryr du dig om att reflektera över saker som kanske inte rör dig själv i första hand? Och den liten kuturiga vinkeln på det- vad är egentligen en bra recension?

Det var denna lördagens babbel! Läste just igenom det och upptäckte hur sjukt rörigt inlägget är, haha! Jag blandar typ värsta seriösa politikssnacket med the typical bokbloggarsnack. Haha! Jaja, det var kul att skriva i alla fall. Nästa vecka kommer en liten "kusin" till dagen ämne, nämligen "Censur av kulturen". Ska biblioteken ta bort böcker från 30- talet med rasistiska budskap? Ska vi klippa bort scener från filmer som är stötande för vissa folkgrupper? Och framför allt: Vart går gränsen? Jag ser framemot att få skriva ner mina tankar och höra era! Bye!
 
.
 
 

Kommentarer

  • Rebecca säger:

    Awesome! :D

    Svar: Tackar! ;)
    Ebba

    2013-02-09 | 13:11:37
  • Emelie säger:

    Åh vilket intresssant inlägg! Jag håller helt med dig på många punkter, speciellt det där om recensioner. Jag kan mycket väl rata skiten ur en bok, men jag förklarar alltid varför den var så dåligt (i min åsikt) och om jag läser en barnbok så skriver jag ofta att jag kanske är lite för gammal för den och därför inte riktigt kunde relatera i vissa sammanhang. Så det tycker jag är viktigt, precis som du säger, och ärligt talat så bryr jag mig inte ens om att läsa recensioner som är kanske tio meningar lång och som bara uttrycker att någon tyckte om boken. Jag förstår inte de bloggare som skriver så oerhört korta recensioner, för det ger mig ingenting och då förstår jag inte hur de kan ha någon framgång. Sedan händer det väl att sådana bloggar kanske har mer följare eller läsare än mig, men jag är inte bitter över det... Jag skriver iallafall vad och varför jag tycker som jag gör - och det gör du också! Vilket är en av anledningarna att jag tycker om din blogg :)

    Sedan det där med att ha åsikter... Jag är en ganska likgiltig människa när det inte är något som rör mig, men då snackar jag t.ex. tv-program eller kanske vad andra människor sysslar med. Jag bryr mig helt enkelt inte. Sen kan jag väl ha den åsikten att folk inte borde röka, jag tycker att det är äckligt, men de får förstöra sin kroppar om de nu vill det - så länge de inte gör det i min närhet.

    Men sedan kan man kanske inte ha en åsikt om alla samhällsfrågor. T.ex. monarkin i Sverige. Jag är inte likgiltig för frågan i sig, jag har argument från båda sidor, men jag vet inte själv vad jag tycker om saken. Jag har ingen bestämd åsikt, jag ligger någonstans i mitten, men samtidigt så är jag oerhört ointresserad av kungafamiljen och då kommer väl likgiltigheten fram igen - det rör mig inte, så jag bryr mig inte.

    Man behöver inte ha en åsikt om allting, men om man har en åsikt så ska man vara öppen och ärligt med den istället för att följa strömmen. Vissa saker rör mig inte och då bryr jag mig absolut inte. Jag vet inte vad ni som läser den här kommentaren - förmodligen du, Ebba xD -men nu har jag nog sagt mitt...

    Underbart inlägg! Hoppas du orkar hålla igång 'Lördagstankar' ett tag till, då kommer jag absolut komma tillbaka varje lördag! :D

    2013-02-09 | 13:29:42
    Bloggadress: http://drizzleandhurricanes.blogspot.com
  • Bella säger:

    Först och främst vill jag bara säga att detta är ett fantastiskt inlägg. Du har så många bra och kloka åsikter och bara 15 år! Detta menas inget illa utan är bara positivt. Jag har en syster i din ålder och alla hennes kompisar ihop skulle inte ens kunna komma fram till något så här genomtänkt och bra. (Syrran är ju så klart brås på mig så hon klarar sig undan den kategorin ;)) Jag blir så glad över att det fortfarande finns de som kan tala för sig och har egna åsikter. För det är det verkligen inte många som har. Som du säger så är det många som inte har någon åsikt om saken bara för att det inte berör en. Om jag refererar till mig själv så har jag oftast en åsikt, vad det nu än är. Om det är något som jag inte kan ett dyft om då blir det kanske svårt, men då tar jag reda på vad det handlar om och sen sätter en ståndpunkt. Att ha en åsikt om saker och ting har lite med allmänbildning att göra. Ju fler saker man kan ha en åsikt om desto mer vet man om saker.

    Jag tycker det här är ett jättebra initiativ och hoppas du håller i Lördagstankar. Skitkul! :D

    Svar: Åh, tack vad glad jag blir! Det värmer verkligen att du uppskattade inlägget! :)
    Ebba

    2013-02-10 | 12:15:58
    Bloggadress: http://bellasbok.blogg.se
  • Nea säger:

    Åhh spännande inlägg! Jag har också funderat mycket på det här med åsikter. Jag själv är en person som väldigt gärna vill ha åsikter om väldigt mycket, men som ändå har svårt att ta ställning till många ämnen i och med att jag inte känner mig tillräckligt påläst om det. Jag vill sätta mig in i alla perspektiv och verkligen veta bakgrund och liknande för att kunna ta ställning. Problemet då blir att jag bara står och velar eftersom jag tycker att båda perspektiven har bra poänger. Det är det här babblet om "att vara nyanserad" som har grävts lite för djupt tror jag. Men jag tycker ändå att det är viktigt att veta om det viktigaste från båda perspektiven för att ha en ordentlig åsikt. Annars brukar jag bara tänka på det Hank Green sa en gång "It's ok to not hae an opinion when you don't have enough information".

    Svar: Håller med dig! När det gäller vissa saker är båda sidornas argument så bra att man inte har någon aning om vart man ska ställa sig. Men oftast finns det ju en "gyllene mellanväg" XD och man kan ju egentligen tycka precis som man vill. Bra sagt av Hank, han och John är mina idoler ♥ ;)
    Ebba

    2013-02-13 | 08:54:57
    Bloggadress: http://boknea.blogspot.com

Kommentera inlägget här: