iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

The book sacrifice tag

Kategori: Listor, enkäter och annat kul

 
Tjoho, jag blev taggad av underbara Emelie till att göra den här skojiga lilla taggen som skapades av Ariel Bissett på Youtube och blev snabbt en grej. Den går helt enkelt ut på "offra" dåliga böcker för överlevnad. Let's do this!
 
1. En överskattad bok. Vi börjar med Zombieapokalyps! Låt oss säga att du är i en bokhandel, kollar runt bland bokhyllarna, när BAM! Zombie attack. Ett meddelande i högtalarna berättar att militären har upptäckt att zombiernas enda svaghet är överskattade böcker. Vilken bok kastade, med vetskap om att det är en väldigt hypad bok (för att vara säker på att det ska fungera), skulle du kasta på dem? 
 
Det händer ibland att man läser såna där superhypade böcker och oftast blir jag glatt överraskad men ibland... nja... Det finns nog ingen som jag verkligen HATAT på det sättet men jag föll inte alls för Tankeläsaren
Världen och konceptet var jätteintressant och det fanns några trevliga karaktärer men asså historien... Jag fattade bara inte poängen med allting. Den var inte spännande, den var inte fantasyepisk och den var bara meningslös. Det kunde blivit så bra men nej... nej...
 
 
2. En uppföljare. Låt oss säga att du precis lämnat frisören med en fantastisk ny frisyr och BOOM: kraftigt skyfall, du har aldrig sett sånt regn i hela ditt liv. Vilken uppföljare är du villig att offra som paraply för att skydda dig själv? 
 
Uppföljare är knepiga för även fast boken är sämre än sin föregångare (föregångare?! Låter som en utdöd apsort) brukar jag ändå tycka om att dyka ner i världen igen. Jag vet att många sagt Mockingjay på den här och jag förstår varför för den var lite väl men jag tyckte ändå den var riktigt bra och absolut inte något dåligt slut på serien. Den bok jag kommer välja är Sirenen som är den femte boken i Septimus Heap- serien. Just nu "håller jag på" att läsa sexan (jag har bara en väldigt lång paus) och nja, den här serien borde slutat för länge sen. Jag fattar varför hon måste ha sju böcker (det makear liksom sense när man läser dem) men de börjar bli så tjatigt och man fattar ju ändå att alla kommer att överleva. Sirenen var absolut inte dålig men alldeles för upprepande för att jag verkligen skulle kunna uppskatta den.
 
Är dock kär i den här seriens omslag, så fina!
 
 
3. En klassiker. Låt oss nu säga att du sitter på en föreläsning och din lärare pratar oavbrutet om hur en klassiker förändrade världen, hur den revolutionerade litteraturen och du blir så trött på det att du kastar klassikern rakt i ansiktet på hen för att vet du vad? Den här klassiker är bara idiotisk och är värd all kvarsittning bara för att visa alla hur du känner. Vilken klassiker kastade du? 
 
Nu hittar jag på att man får ta böcker man inte har läst ut för det är ju faktiskt oftast de som är de sämsta. Mitt val är givet på den här frågan - Kapten Grants barn av Jules Verne. Jag började läsa den i somras med tanke om att Jules Verne skulle vara en "kul och spännade författare som revolutionerat äventyrslitteraturen". "Tihi, vad jag är kulturell!", tänkte jag. "Eat slugs", tänkte Jules Verne för den här boken är SÅ FRUKTANSVÄRT TRÅKIG! Seriöst var det bara ett enda evigt tjat om längd och breddgrader och jag pressade mig igenom en tredje del av boken tills jag gav upp. Nej herre skapare, läs inte den!
 
4. Sämsta boken i ditt liv! Tänk dig att du kikar runt bland bokhyllorna i biblioteket när BAM, växthuseffekten exploderar och hela världen har frusit till is utanför. Din pappa ringer och säger att din enda chans till överlevnad är att bygga en eld. Vilken är den första bok som du springer och hämtar för att bränna, vetandes att du inte kommer må särskilt dåligt över att bränna den trots allt?
 
Kanske "råkar" slänga den i majbrasan, mohahhaha! (snodde en bild från Google, woops)
 
Jag vet inte om Kapten Grants barn kanske är den sämsta boken jag har läst men annars har jag några andra jag aldrig läste ut men det är inte många. Jag försöker att bara läsa böcker som jag tror att jag kommer gilla (jag är så smart!) och jag har ganska koll på vad vad jag brukar gilla och vad jag inte brukar gilla. Förrutom Kapten Grants barn hade jag extremt stora problem med Anne Franks dagbok för att den var så fruktansvärt tråkig. Jag kunde bara inte ta mig igenom den! Men den är ju ändå lite viktig så det känns dumt att bränna den. Vi offra Kapten Grants barn igen, det finns ju många upplagor!
 
5. [Emelie lade till ett extra scenario!] En karaktär som skulle förklaras som häxa.Vi tar ett hopp bakåt i tiden, häxjakten är i full fart under 1500-talet i Sverige. Människor avrättas som varulvar eller häxor åt både höger och vänster. Med oss har vi ett antal bokkaraktärer när vi plötsligt blir anklagade för häxeri. De misstänker att det finns en häxa/varulv i vårt gäng, men de vet inte vem. Medvetandes om att domen för häxeri är antingen vattenprovet eller att brännas på bål, vem av dessa karaktärer hänger du ut som häxa?
 
LILY DIN BITCH DINA DAGAR ÄR RÄKNADE!!! Jag vet inte varför men jag verkligen HATADE Lily från  Dash och Lilys utmaningsbok. Så FRUKTANSVÄRT irriterande att jag bara vill kasta en glödhet gummistövel i hennes ansikte och låta gummistöveln sakta smälta och bränna sönder hennes fula ansikte. Du kan se det som en sen julklapp Lily!
 

 
Och eftersom jag är så otroligt rolig och kreativ måste jag självfallet lägga till ett extra scenario!
 
6. Ett vidrigt omslag. Du går runt och vandrar lite i skogen då det plötsligt hoppar fram en blodtörstig vampyr och du är extremt när på att bli dödad tills du lyckas finna en vass pinne och sticker den rakt i vampyrens hjärta. Det visar sig att din stad blivit invaderad av de blodtörstiga monsterna och nu är det ditt jobb att stoppa dem! För att öva upp dina vampyrslayerskills måste du stappa sönder lite olika saker. Vilken bok har ett så fult omslag att du med glädje sticker pålen rakt i den?
 
Jag har inte läst boken men äger den i min bokhylla. Jag var liksom tvungen att köpa den bara för att den var så ful, haha. Boken är självklart Deluxe av Anna Godbersen och är förmodligen det mest vidriga omslaget jag någonsin sett. Why?!
 
Haha, gud vad den är ful!

 
 
Jag har verkligen ingen aning om vilka som har gjort den här taggen och vilka som inte har gjort den men vi kör på Nelly, Rebecca, Tessan och Miriam så får vi se vad som händer, haha. Kul tagg var det i alla fall och jag rekommenderar att ni som inte har gjort den gör den! Nu ska jag vara löjligt duktig och träna lite styrka innan det är dags för Fantasterna som idag har temat Tintin. Haha, skönaste och nördigaste programmet på tv just nu, älskar det! Ha det gött igelkött så ses vi!

Kommentarer

  • Emelie säger:

    HAHAHAHAHA, vad rolig du är! :D Men usch, säg inte så, jag har ju en hel jävla novellsamling av Jules Verne i min bokhylla! Den är fin dock... <3 Haha, hoppas att inte den berättelsen är med iallafall^^

    FYFAN VILKET ROLIGT SCENARIO! xD Usch, fula omslag... Jag skulle nog själv välja (ur min bokhylla då) Guldkompassen, eftersom jag har de extremt fula filmomslagen som är på ALLA TRE BÖCKERNA, fast i olika färger, OCH DE ÄR SÅ FULA!!! Nej, usch... Älskar böckerna, men omslagen som jag har är hemska!

    Svar: Måste verkligen ta tag i Guldkompassen snart, de verkar hur bra som helst men jag håller med, filmomslagen är verkligen jättefula! Fattar inte varför filmomslag alltid ska vara så fruktansvärt mycket fulare, haha!
    Ebba

    2013-04-29 | 19:48:27
    Bloggadress: http://drizzleandhurricanes.blogspot.com
  • Nelly säger:

    Haha, vilken rolig tagg! Ska absolut ta och göra det snart.

    Svar: Va kul, ser framemot dina svar! :D
    Ebba

    2013-04-29 | 20:01:55
    Bloggadress: http://nellonsbokblogg.blogspot.se
  • Elina säger:

    Neeeeeeeeeeej inte tankeläsaren! Ledsen_chey_93

    2013-05-15 | 22:26:38
    Bloggadress: http://marklarsbooks.blogg.se
  • Rebecca - Bokmalen säger:

    Haha, vad kul. Ska absolut ta och göra tagen snart :)

    2013-05-16 | 19:19:51
    Bloggadress: http://bokmalen.blogg.se
  • Richardveire säger:

    Greetings my name is matt d'agati.
    Solar power happens to be probably one of the most promising and sought-after sourced elements of clean, renewable energy in the last few years. That is because of its numerous benefits, including cost benefits, energy savings, additionally the positive impact it offers from the environment. In this specific article, we shall talk about the advantages of choosing solar energy in homes and businesses, the technology behind it, and exactly how it may be implemented to maximise its benefits.

    One of the most significant advantages of choosing solar technology in homes could be the financial savings it provides. Solar power panels are designed for generating electricity for your home, reducing or eliminating the necessity for traditional resources of energy. This could bring about significant savings in your monthly energy bill, particularly in areas with a high energy costs. In addition, the cost of solar power panels and associated equipment has decreased significantly over the years, which makes it less expensive for homeowners to buy this technology.

    Another advantage of using solar technology in homes may be the increased value it may provide to your property. Homes which have solar panel systems installed are usually valued greater than homes that don't, because they offer an energy-efficient and environmentally friendly option to traditional energy sources. This increased value could be an important benefit for homeowners that are trying to sell their home in the future.

    For businesses, some great benefits of using solar power are wide ranging. One of the primary benefits is financial savings, as businesses can significantly reduce their energy costs by adopting solar technology. In addition, there are numerous government incentives and tax credits accessible to companies that adopt solar power, rendering it a lot more affordable and cost-effective. Furthermore, companies that adopt solar technology will benefit from increased profitability and competitiveness, since they are regarded as environmentally conscious and energy-efficient.

    The technology behind solar power is simple and easy, yet highly effective. Solar power panels are made of photovoltaic (PV) cells, which convert sunlight into electricity. This electricity are able to be kept in batteries or fed straight into the electrical grid, with respect to the specific system design. So that you can maximize the advantages of solar power, you should design a custom system this is certainly tailored to your specific energy needs and requirements. This may make sure that you have the proper components in position, like the appropriate quantity of solar panel systems in addition to right variety of batteries, to maximize your power efficiency and value savings.

    One of many important aspects in designing a custom solar power system is knowing the several types of solar panels and their performance characteristics. There are two main main forms of solar energy panels &#8211; monocrystalline and polycrystalline &#8211; each featuring its own benefits and drawbacks. Monocrystalline solar panels are produced from just one, high-quality crystal, which makes them more cost-effective and durable. However, also they are more costly than polycrystalline panels, that are produced from multiple, lower-quality crystals.

    In addition to solar energy panels, a custom solar technology system will even include a battery system to keep excess energy, along with an inverter to convert the stored energy into usable electricity. It's important to choose a battery system this is certainly with the capacity of storing the total amount of energy you will need for the specific energy needs and requirements. This may make sure that you have a trusted way to obtain power in the case of power outages or any other disruptions to your time supply.

    Another good thing about using solar technology could be the positive impact this has from the environment. Solar power is on a clean and renewable power source, producing no

    2023-07-27 | 07:13:51

Kommentera inlägget här: