iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Det där med olästa böcker...

Kategori: Bokprat

Nu ska jag vara sådär otroligt bokbloggsmainstream och snacka om olästa böcker. "Ååååååå neeeeeeeeej", tänker ni säkert nu men ja,det ska jag göra. Jag hade nämligen tänkt att införa ett sort of köpstopp eller snarare köp- och låne"begränsing". För tillfället har jag räknat att jag har 70 olästa böcker i min bokhylla plus 3-7 i Harry Potter som jag behöver läsa på engelska (har bara läst de på svenska innan). Jag vet... 70 stycken... Alla är inte sådär superviktiga att jag läser just nu. Vissa är superkorta som kommer ta en morgon att läsa ut medan andra är sådana jag har köpt för att kunna läsa lite senare i livet. Men det finns fortfarande en alldeles för stor mängd böcker som bara står där och skriker "läs mig! Älska mig!" och jag kan inte bara lämna dem åt sitt öde! Mitt problem är egentligen inte att jag köper för mycket böcker. Jag läser nog mer böcker än vad jag köper (en normal månad) men problemt är detta - jag lånar alldeles för mycket. När jag har 70 olästa böcker så tänker min hjärna ungefär: "Yay! Let's go to biblan!". Inte bra, inte bra. Därför slutar det med att min TBR bara växer och växer trots att jag läser och läser.
 
Jag har inget jätteproblem med att ha många olästa böcker. Jag tycker om att se vilka möjligheter jag har att utforska i framtiden men det finns en gräns och den gränsen har jag nått för länge sedan. Det är inte längre kul när hälften av de böckerna man äger är olästa och jag vill kunna titta på min bokhylla och känna mig stolt över att jag faktiskt läst böckerna som står där. Om ni följer Ariel Brisett på Youtube har ni säkert sett den här bra videon men om inte, titta på det här:
 
 
 
 Jag tycker hon har helt rätt! Jag vill läsa de böckerna jag har istället för att bara låta de stå där och ruttna i sin ensamhet. Jag har länge funderat på att ha någon slags köpstopp/begränsning och kommit fram till att det kanske inte är helt dumt. Men jag vill inte ha för strängt för då misstänker jag att det kommer sluta med att jag köper massor av böcker, haha. Så däför har jag gjort ett konstigt och komplicerat system för när jag får köpa böcker. "Woho, konstigt och komplicerat system!". Det går i grund och botten ut på att "samla poäng" för att få köpa en bok.
 
För att få köpa eller låna 1 bok behöver jag 5 poäng och för varje bok jag läser får jag olika mycket poäng. Det funkar såhär:
 
Ungdomsbok på svenska: 1p
Ungdomsbok på engelska: 2p
Vuxenbok på svenska: 2p
Vuxenbok på engelska: 3p
Facklitterär bok: 3p
 
Grafiska romaner och seriealbum ger inga poäng alls
 
För att göra det lite mer rättvist kan böcker även få bonuspoäng om de har något "särskilt" t.ex:
Klassiker: +3p
Över 500 sidor: +2p
Över 700 sidor: +3p
Fortsättningen i en serie: +1p
Avslutande delen i en serie: +3p
 
Om vi tar ett litet exempel så läste jag ut A million suns igår. Det är en ungdomsbok på engelska vilket ger 2 poäng plus att den är andra boken i en serie vilket ger 1 bonus poäng. Totalt har jag alltså fått 3 poäng genom att läsa den boken.
 
Så alltså kommer jag samla ihop poäng och när jag fått 5 poäng har jag tillåtelse att köpa eller låna en bok. Jag kommer säkert inte köpa bara för att jag har massor poäng men det är till för att jag ska få lite kontroll över mina olästa böcker och faktiskt minska min enorma hög. Det kommer säkert tillfällen då jag kommer göra undantag (ska t.ex. till Stockholm med bokklubben relativit snart, hehe...) men jag hoppas jag lyckas hålla det så bra som möjligt. Nu kör vi!
 
Har ni något särskilt köpförbud/"begräsningssystem"? Berätta gärna så vi kan stötta varandra genom dessa svåra tider, haha!
 
 
 

Kommentarer

  • eve - min bok och jag säger:

    Just nu har jag ett köpstopp fram till sommaren är tänkt (om jag inte har läst ut alla olästa böcker tills dess)! Mitt är hyfsat strängt då jag inte får beställa fler recex heller! Dock är det 3 böcker som jag får köpa för att jag har väntat på dem i ett år plus att det är två av dem är fortsättningar! :)

    Svar: Bra, hoppas du håller det! :)
    Ebba

    2013-03-24 | 16:57:31
    Bloggadress: http://minbokochjag.blogspot.se/
  • Beate säger:

    När jag skrev om mitt bokköpstopp så länkade jag också till Ariels video!! :D Den är verkligen spot on ;) Jag har ett system som fungerar ungefär såhär: jag får inte köpa några böcker, bortsett från extremt billiga böcker som jag velat ha länge (alltså inte bara pga billighet) och fortsättningar på serier. När bokrean kom så var det SVÅRT! Och jag lyckades nästan... Bara två av böckerna jag köpte uppfyllde inte kraven, de andra åtta gjorde faktiskt det :)

    Jag har också en lista på trettio böcker som jag ska läsa ut och när alla på listan är strukna så upphör köpstoppet! :D Hittills har jag bara strukit fyra stycken men det beror bara på freakin Borta med vinden (som står på listan) som tar en EVIGHET att läsa ut! It is slowing me down, minst sagt... :P

    Ditt system var askul ju! Det blir ju mer positivt att man får poäng, då vill man ju samla dem och så får man en belöning i form av mer böcker sedan! Smart :D

    Svar: Kämpa på! ;) Ja, hoppas det funkar bara, haha! :D
    Ebba

    2013-03-24 | 20:08:26
    Bloggadress: http://bokbeate.blogspot.com
  • Amanda säger:

    Roligt system! Jag har försökt begränsa mina bokköp till att bara köpa böcker som jag har velat ha länge...det går väl hyfsat bra i alla fall. Låna böcker kommer jag inte göra förrän till i sommar då vårt bibliotek håller på att renoveras och de har flyttat ut till en filial som ligger lite för långt bort enligt mig. Så det är ju bra på ett sätt, haha

    Svar: Ja, mitt bibliotek ligger fem minuter bort från skolan så det är ett stort problem... hehe...Men nu ska jag i alla fall försöka skärpa mig lite grann! ;)
    Ebba

    2013-03-29 | 23:00:19
    Bloggadress: http://booksandfood.blogg.se/
  • Emilie säger:

    Härlig video!

    Själv har jag en konsumptionsbegränsning going on. Jag får högst köpa tio böcker i år. Systemet funkar helt perfekt för mig för jag spontanköper ingenting, kollar mer i bibliotekskatalogerna och hos vännerna och in general bara sparar plånboken och minskar TBR-högen i hyllan. Hyllvärmarna liksom bara försvinner och de visar sig vara pinsamt bra (pinsamt att de stått olästa så länge) :)

    2013-04-03 | 11:20:31
    Bloggadress: http://bokhandlarn.wordpress.com

Kommentera inlägget här: