iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Stress och press - när läsningen blir ett tvång

Kategori: Tankar

När man spenderar stor del av sin fritid med att skriva långa och genomtänkta recensioner på böcker man har läst är det ett tecken på att det är något man verkligen brinner för. För många är tanken om att göra något sådant "för skoj skull" helt otänkbar. Jag älskar att läsa och jag älskar att uttrycka mig och att skriva recensioner på böcker, filmer och annat är ett rent nöje för mig, precis som för de flesta av er andra också. Men det har sina nackdelar också. På min blogg är jag ungefär 0% professionell. Jag har ingen struktur på vad jag skriver, jag läser alla typer av böcker och vet oftast inte alls vad det är jag kommer att skriva förrän inlägget är postat. Men ändå finns den där gnagande lilla rösten i huvudet som vill ha mer. "Men herregud Ebba, tre böcker i september, det är ju ingenting!". Jag tänker ofta att borde läsa istället fastän det jag egentligen mest vill just då är att ligga i soffan och titta på någon spännande tv-serie.
 
Eftersom jag, en 0% professionell svensk 16-åring känner läspress ibland kan jag bara tänka hur de är för andra. Jag når inte ut till särskilt många personer och jag har aldrig saker jag "måste" läsa, om man bortser från skolan. Ärligt talat förstår jag inte hur vissa klarar av att alltid behöva läsa massor av recensionsexemplar, förhandsexemplar och allt vad det heter. Även fast jag känner en viss press att läsa vissa böcker väljer jag aldrig saker jag inte tror att jag skulle tycka om. Många säger att de vill jobba med böcker i framtiden men jag skulle aldrig klara av det för det skulle klara av det. När något blir ett måste förlorar det på ett sätt det roliga och spännande i det och kvar blir man bara med massor av stress.
 
Så man blir pressad och stressad att läsa mycket, bland bokbloggar. En annan sak som jag tror kväver läsglädjen för många är tanken om att man "måste" läsa vissa böcker och den tror jag alla entusiastiska läsare känner då och då. Det kan röra sig om att läsa världens 30 mest älskade klassiker, alla böcker i en skitlång serie trots att de två första var lite halvbra eller alla de där superhajpade böckerna. Det är ganska sjukt egentligen, varför ska man spendera flera timmar på något man inte ens tycker är kul eller bra? Klassiker är nog de vanligaste att känna press över och självklart är de bra att läsa. De har ofta format kulturen, varit banbrytande (jag har alltid tänkt att det heter barnbrytande men det låter ju lite väl groteskt...) och älskat av så otroligt många människor. Men klassiker är precis som vilka typer av böcker som helst, vissa älskar man och vissa hatar man. Vissa böcker överraskad men jag tycker det är ganska dumt att försöka läsa en 1500 sidor lång bok som inte ens är bra bara för att man känner att man är tvungen att göra det. Men ändå är det precis så jag gör. Varenda dag.
 
 
En bok som jag däremot verkligen, verkligen vill läsa
Pressen finns där.
Läs mer! Läs bättre litteratur! Läs oftare! Och fy fan Ebba, lägg ner den där rymdskiten och plocka upp lite riktigt litteratur!
Det är inte något krav från någon annan.
Bara jag.
Och jag vill inte att det ska vara så så jag gjorde en liten lista på vad jag borde göra istället för att tänka på att jag borde avsluta min nuvarande bok innan onsdag.
 
 
1. Läsa ett antal mellan 0-999 böcker per månad
Ärligt talat: det spelar ingen roll om jag totalt skiter i läsningen i 3 månader. Jag ska läsa när jag själv känner för det och är det så att jag heller sitter och glor i taket i tre timmar så må det så bli!
 
2. Läsa ALLT!
Mitt läslejon innan mig mår som allra bäst om hon får läsa alla sorters böcker. Klassiker, spänning, fantasy, vardagsskildringar... Ingen bok är för snobbig eller för pinsam för att läsa!
 
3. Sluta göra TBR's
TBR= to be read och jag hatar det av hela mitt hjärta! Jag har i flera månader tänkt ut ungefär vad jag ska läsa och ofta blir det väldigt bra blandningar men jag vill vara spontan i min läsning! Känner jag för att plocka upp tre ryska klassiker efter varandra ska jag göra det precis som om jag känner för att spendera två månader med att läsa om alla Harry Potter- böckerna. Jag vill bli vild och galen i min läsning och nu kan ingen kan stoppa mig!

Lite konstigt inlägg, hehe, jag är lite rostig efter att ha varit borta ett tag på det här men diskussionsinlägg (sen när är dina diskussionsinlägg struktuerade Ebba?). Men jag tror ni fattade poängen även fast jag uttrycker mig lite flummigt ibland, haha.
 
♥ Känner du press att läsa ett visst antal böcker eller vissa särskilda böcker?
♥ Har bokbloggandet förändrat din syn på läsningen?
 
Släng gärna in en kommentar för jag är nyfiken på hur ni ser på saken!
 
 

Kommentarer

  • Anna säger:

    Jag håller med dig om allt! Det är lätt att man blir stressad, speciellt när man har recensionsexemplar! Jag kan vara supersugen på att läsa en bok när jag efterfrågar den, men sen när jag får den som rec-ex är jag inte sugen längre och då känner jag mig stressad att läsa den.

    Min familj säger också ofta att jag borde arbeta med böcker, men jag vill inte göra det för jag vill inte förstöra mitt absoluta favoritintresse genom att göra det till ett arbete och ett tvång.

    Men ja, jag håller med dig om allt!

    2013-07-06 | 21:05:42
    Bloggadress: http://bookshelf.blogg.se
  • Nelly säger:

    Håller också med!! Det blir jättestressigt ibland och jag hatar när jag inte är sugen på att läsa längre bara för att jag känner mig stressad. Läsa ska vara kul inte nånting man känner sig tvingad att göra.

    2013-07-06 | 21:37:52
    Bloggadress: http://nellonsbokblogg.blogspot.se
  • Amanda (Pandan) säger:

    Jag har definitivt känt den där pressen när man knappt läst nåt alls en månad ("herregud, inga recensioner till bloggen!) men när det gäller VAD man läser har jag nog alltid tänkt sådär som du skrev. Jag läser inget jag inte gillar bara för att jag "måste". Bra skrivet! :)

    2013-07-06 | 22:44:09
    Bloggadress: http://bokpandan.blogspot.com
  • Angelica - Biblioteket säger:

    Väldigt bra inlägg :) Den där pressen du tar upp kan jag helt klart relatera till och jag kan inte minnas att jag kände så innan jag började blogga om böcker. Jag känner liksom att jag måste läsa så att jag har saker att uppdatera bloggen med. Dock har jag börjat (åtminstone försöka) ignorera dessa känslorna, för läsningen är trots allt en hobby. Samma sak med bloggandet.

    2013-07-07 | 09:58:32
    Bloggadress: http://biblioteket.webblogg.se
  • Jana säger:

    Jag har faktiskt lyckats lägga av med att pressa mig själv, för det mesta iaf. Jag kan fortfarande känna att jag borde läsa istället för att ko,la på tv-serier om jag har kollat mer än vad Jag har läst de senaste dagarna. Men sen tänker jag att är det att kolla på tv-seier jag vill då ska Jag göra det. Och det där med att läsa böcker som man bara måste läsa,som klassikeroch de populäraste nya böckerna, de ger jag ofta en chans, men om jag efter ca 50-100 sidor känner att nej den här var inte så bra, då tvingar jag mig inte igenom dem.

    2013-07-07 | 14:59:04
    Bloggadress: http://Www.janasbokhylla.blogg.se
  • Rebecca säger:

    Jag känner så väl igen mig.
    När jag för första gången startade min blogg för snart ett och ett halvt år sedan så uppdaterade jag dagligen och tyckte att det var så spännande och kul. Jag älskade att äntligen verkligen få kunna uttrycka min passion.
    Sedan har det dock gått upp och ner och ibland får jag nästan tvinga mig själv till att skriva ett inlägg när jag inte har bloggat på flera dagar.
    Ibland kan det hända likadant när det kommer till recensioner. Jag tycker om att skriva recensioner men ibland kan det hända att jag inte alls känner för att skriva en recension på en bok, men eftersom att jag helst vill skriva en recension på vartenda bok jag läser så tvingar jag mig själv till det. Oftast så blir det inte så bra då i heller. Problemet är bara att jag vill så mycket och sätter så mycket press på mig själv precis som du sa, att det ibland bara blir för mycket och det slutar vara kul.
    Det upplever jag också när det kommer till läsningen. Ibland upptäcker jag att månaden nästan är slut och jag kanske bara har läst ut 3 böcker. Då brukar jag alltid säga till mig själv "men Rebecca, du har ju bara läst 3 böcker denna månaden. Nu får du ta och läsa jätte mycket de sista dagarna", vilket inte alls är bra. Det är oftast i slutet av månaderna som det blir stressigt för mig.

    Jag vet att jag har mycket mål och krav på mig själv när det kommer till min läsning och min blogg men jag har alltid sett det som en bra sak också eftersom att det hjälper mig att komma framåt. Och eftersom att jag kan vara ganska lat av mig så kan jag behöva den pushen ofta. Det funkade bra i början men nu har det nästan börjat gå över gränsen.
    Jag har nu äntligen börjat ta tag i det och har börjat försöka att hitta gränsen, så att det hjälper mig men samtidigt inte går över till stress :)

    2013-07-16 | 14:58:05
    Bloggadress: http://bokmalen.blogg.se

Kommentera inlägget här: