iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Boktips sökes!

Kategori: Bokprat

Ni där bakom dataskärmarna är så rackarns smarta och utbildade inom ämnet littertur (och säkert annat också) så vilka passar väl bättre än er att fråga om lite specifika och märkliga boktips? Det finns nämligen vissa böcker jag är lite sugen/tvungen att läsa och förhoppningsvis finns det någon där ute som kan svara på mina funderingar. Här är några av de böcker jag söker!
 
En erotisk roman
Tolka inte detta fel nu. Jag vet, jag är 15 år och skulle väl kanske inte medvetet gå fram och ta det mest porriga jag kunde hitta. Men jag har faktiskt en anledning! Jag firade nyår ihop med mina knäppa kompisar och då körde vi "fiska upp ditt nyårslöfte" (erkänn jag är kreativ, vi hade temat "under ytan", hahaha!). Jag fiskade upp lapparna där det stod träna en gång i veckan (busenkelt, tränar typ tre av mig själv :) ) och så den lilla intressanta läs en erotisk roman. Jag har egentligen inget emot att läsa liksom sexscener och sånt men jag vill inte ha värsta supersnusk! Något som ändå kan passa en tonåring och som faktiskt är bra skrivet! Tipsa på!
 
En riktigt töntig sci-fi
Jag är sjukt sugen på att läsa en riktigt nördig sci-fi roman. Rymdmonster, spänning, konstiga termer, superteknolgi och viktigast av allt: ett fult tecknat omslag! Helst att de reser runt på olika planeter och håller på och slås mot monster eller något sånt. Jag vill nörda ner mig totalt! Några tips?
 
En riktigt bra fairy-tale retelling
Jag läste Cinder för ett tag sen och tyckte den var superbra och intressant (dock väldigt förutsägbar..). Jag är supertaggad på att läsa mer retellings men många recensioner jag har läst har varit ganska negativa på andra retellings. Vilka tycker ni är läsavärda och vilka kan man skippa? Finns det någon okänd pärla i mängden som man borde kolla in?
 
En galet deprimerande ungdomsbok
Jag söker en ungdomsbok som börjar tragiskt och sedan blir det bara värre och värre. Det finns inget ljus. Den är inte rolig över huvud taget, det finns ingen sliskig kärlek och man får ont i magen när man avslutat den. Inga tårar bara en mild depression. Den ska vara så hemsk att man inte vet var man ska ta vägen. Tips? (vuxenböcker funkar iofs också!)
 
En superintressant faktabok
Som ni kanske minns är ett av mina mål 2013 att läsa tre faktaböcker (vad fan tänkte jag med, haha?). Därför vill jag ha en grym faktabok att götta ner mig i. Jag är egentligen intresserad av typ... allt men något samhällsrelaterat skulle inte vara helt fel. Helst nyutkommen! Någon annan nörd där ute som har något tips?
 
Allmänt bra böcker
Ja, vem vill inte ha bra boktips? Jag gillar egentligen det mesta men en annorlunda miljö, vackert språk, lärorikedom (snofsord här!) och spänning är alltid ett plus! Jag hatar bara sliskiga kärlekshistorier med massa insta-love och skit, annars funkar allt! Bring it on!
 
Ha en toppenbra kväll så ses vi! ^^
 
 

Kommentarer

  • Tessans Bokblogg säger:

    Erotisk roman: Överenskommelser av Simona Ahrnstedt. Galet bra.

    En galet deprimerande ungdomsbok: Flawed av Kate Avelynn. Det där slutet alltså. Jag grät ner mig totalt.

    Allmänt bra böcker: Some girls are av Courtney Summers. Slukade den totalt.

    Kolla över böckerna iaf. Hoppas där är något som faller dig i smak.

    Svar: Woho tips! Älskade Cracked up to be så kommer säkert tycka lika mycket om Some girls are! Flawed verkar helt perfekt, måste läsa den! :D
    Ebba

    2013-01-29 | 20:03:49
    Bloggadress: http://tessansbokblogg.blogg.se/
  • Bella säger:

    Erotisk roman: Synda av Sylvia Day. Har själv inte läst den men har hört att den ska vara riktigt bra(Tessan som läst och recenserat den! :D) och att det ska vara lite mer Jane Austen stuk. Inte hårt á la Christian Grey som inte var min stil direkt. Så jag är själv skit sugen på den iaf :D

    Galet deprimerande ungdomsbok: Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson. Otroligt deprimerande. Slutade väl lite bra ändå men ändå totalt depiggt annars. Eller så kan du prova The Road av Cormac McCarthy. Har bara sett filmen dock och kunde inte se något gott i den ÖVER HUVUDTAGET. :P

    Allmänt bra böcker: Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo, Delirium-serien av Lauren Oliver, En man som heter Ove av Fredrik Backman, [geim] av Anders de la Motte, Vince & Joy av Lisa Jewell, Dash & Lilys utmaningsbok av Rachel Cohn & David Levithan.

    Notera att jag inte riktigt har koll på vad du läst utan bara rabblade upp ett bra böcker jag älskade ;D

    Svar: Tack så mycket för tipsen! :D Ska checka in om Synda kan vara nåt som passar ;)
    Ebba

    2013-01-29 | 21:22:39
    Bloggadress: http://bellasbok.blogg.se
  • Beate säger:

    Töntig sci-fi: Liftarens guide till galaxen!! Har inte läst skälv men har hört mycket gott om och framsidan är exakt så som du beskrev ;)

    Jag blev alldeles kär i Juliet Immortal av Stacey Jay som fairy tale retelling! Prova den vetja :)

    Svar: Har faktiskt läst de två första böckerna i Liftarens guide till galaxen! De är superroliga och knäppa, du borde testa dem! ;)
    Jag har hört massor bra om Juliet Immortal, måste läsas! :D
    Ebba

    2013-01-30 | 14:49:19
    Bloggadress: http://bokbeate.blogspot.com
  • Emilie säger:

    Hm.. Vad svårt det blev men lite tips har jag :)

    En grymt bra faktabok (tyvärr ej ny men ack så aktuell och ROLIG): Ursäkta hur dags går jorden under? av Peter Eriksson. Han har även skrivit "På Y-fronten intet nytt" som är minst lika rolig men handlar om genus istället för miljö.

    Fairytale retellings är något jag själv är superintresserad av... men har typ läst noll. Jo okej, Beastly och den var okej. Ska läsa "Mermaid: a twist on the classic tale" av Carolyn Turgeon och den verkar väldigt bra.

    Annars: "I have a bed made of buttermilk pancakes" samt "Dreaming of Amelia" av Jaclyn Moriarty är några av mina absoluta favoritböcker. Hoppas jag bidrog med något i alla fall :)

    Svar: Yay, faktabokstips! TACK, TACK, TACK! Jag ska verkligen kolla in de där två böckerna, båda verkar jätteintressanta! :D
    Har sett lite halvljumma recensioner på Beastly men ska nog ge mig på den någon gång! Får även kolla in om de där böckerna av Jaclyn Moriary är något för mig, har aldrig hört talas om de förr! (=spännande!) Superbra tips! :D
    Ebba

    2013-02-04 | 17:55:02
    Bloggadress: http://bokhandlarn.wordpress.com

Kommentera inlägget här: