iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Lördagstankar... på en söndag!

Kategori: Tankar

Ja, jag vet. Det är söndag... Men jag hade inte så mycket tid att jag kunde skriva ett helt tankeinlägg (tro mig, det tar sjukt lång tid ibland) så därför kommer det upp nu. Idag pratar jag om läsningen och lite annat random som kom till min hjärna, haha. Kanske lite rörigt inlägg men ja, jag är trött.
 

 När man har en bokblogg eller läser bokbloggar förutsätter jag att man tycker om att läsa. Många i bokbloggatsmösfären (älskar ordet atmosfär!) läser oftantligt mycket medan andra läser lite mindre men överlag så läser vi betydligt mer än genomsnittet. Jag skulle nog säga att jag ibland läser fler böcker i månaden än flera av min klass gör på ett år. Jag har inget emot folk som inte tycker om att läsa även fast det är dum sak att inte gilla eftersom man lär sig så mycket. Men man ska göra det man tycker är kul och tycker man inte läsning är kul så visst. Skit i det då. Men jag stör mig otroligt mycket på hur "icke-läsande" alltid ska klaga på hur oooooootroligt tråkigt det är att läsa. "Har du inget liv liksom?" är en vanlig fråga. De har de kvarstående åsikten om att ALLA böcker är tråkiga och jättesega och varför ska man läsa liksom? Men, men, men, vill jag säga. Ska inte jag få göra det jag tycker är roligt? Det spelar väl ingen roll om man spelar dataspel, bakar, cyklar eller skriver, så länge man tycker det är kul? Särskilt där läsning är bland de mest nyttiga och lärorika hobbisarna man kan ha! Jag vet inte hur många gånger jag har slått igen pärmarna på en bok och upptäckt hur mycket jag har lärt mig. Böcker lär oss saker om olika världar, religioner, människor och livsval. De lär oss så otroligt mycket mer än vad vi någonsin kan lära oss i skolan så varför ska folk klaga så mycket på det då?! Många skulle säga att det anses som "töntigt" men jag vet inte, jag tycker det är ganska töntigt att sitta fem timmar i sträck och skjuta ihjäl gubbar på en tv-skärm men det är väl bara jag. Och det är inte fel att göra något töntigt om det är det man tycker är kul! Alla som gör saker de själva vill och går sin egen väg tycker i alla fall jag är coola!
 
Så kommer klassikern som ni säkert hört någon äldre person säga. Att man inte ska fly från verkligheten genom att läsa. Alltså ursäkta men det är ju det som är MENINGEN!!! Okej, inte den enda meningen men det är garanterat en av huvudnycklarna, i alla fall när jag läser. När man är en 15 årig tjej händer inte supermycket i ens liv, hur awesome man än råkar vara. Böckerna kan ta mig över tid och rum och få mig glömma bort mitt vanliga liv. Varför inte ta en tripp till New York och jaga lite demoner? Springa sig trött i en livsfarlig labyrint? Eller kliva ombord på ett läskigt rymdskepp? Det vi idag kallar ungdomslitteratur har blivit så otroligt mycket bredare till skillnad från hur det var för bara några år sedan. Vi kan i princip åka lite vart som helst. Vi kan göra i princip vad som helst. Så verklighetsflykt - here I come!
 
Varför ska det var fel att då och då göra sin värld lite coolare? Det är inte direkt så att jag tappar verklighetsuppfattningen om det är de de menar. Det finns så otroligt många fördelar med att läsa- oavsett vad man läser. Här är THE PERKS OF BEING A READER!!!
 
1. Man blir bättre på engelska. Ja, då förutsätter det ju självklart att man läser en engelsk bok men när man väl gör det, ojojoj vilket skillnad! Jag har bara "aktivt" läst engelska böcker i ca ett år (med aktivit menar jag att jag själv gjort det som nöje och mycket av det) men jag har blivit mycket bättre på engelska. Det finns en otroligt mycket större marknad för engelska böcker (särskilt ungdomslitterauren ♥) och man kan hitta i princip vad som helst. Mycket av det är också jädrans bra!
 
2. Man lär sig mer. Jag vet inte hur mycket som böckerna har lärt mig. Om historien, om människor och om hur världen faktiskt ser ut. Även fast man kan tro att en bok bara handlar om att... döda ekorrar så finns det oftast ett djup och ett budskap bakom (inte alltid men de böckerna brukar inte vara några höjdare). En bra bok kan man lära sig något av och få ut något av.
 
3. Man kommer bort från verkligheten. Precis som jag skrev förrut, att vara någon annan stans är underbart. Face the truth - reality sucks. Så därför får man krydda den med lite härliga äventyr då och då och vad är det för fel med det egentligen?
 
4. Man blir lyckligare. Hahah, men det är ju sant! Jag blir glad när jag läst ut en riktigt bra bok, jag blir glad av att köpa nya böcker, jag blir glad av att bara vara  i närheten av böcker! Och man ska göra saker man blir glad av! Punkt slut.
 
 
 Så att läsa är bra. Jag tycker det är kul och jag lär mig mycket. Så vad är problemet?! Låt mig läsa om jag vill det! Jag känner många som hela tiden snackar om "blabla acceptera mina åsikter och mina intressen blablabla" men så kritiserar de hela tiden vad andra tycker om att göra. Och då syftar jag inte bara på intressen och hobbies och sånt utan även helt vanliga åsikter. Om man vill att folk ska acceptera en för den man är får man väl ta och acceptera andra också. Håller ni inte med? Sedan så verkar folk tycka det är samma sak att disskutera något som att kritisera det. Eh... bara för att jag t.ex. säger att jag inte håller med betyder det inte att din åsikt är fel! Jag säger bara det jag tycker i frågan. Åh, det är så irriterande! Exempel på en konversation mellan mig och random kompis:
 
Kompis: Asså vår svenskalärare suger verkligen! Han ger oss bara massor av jobbiga läxor hela tiden och jättesvåra analysbajsuppifter som ingen fattar!
Jag: Men... det är ju för att vi ska lära oss...
Kompis: Men hallå?!?! Jag får tycka som jag vill! Åh, du kritiserar alltid mina åsikter!! BLABLABLABLA!!!
 
Och så får kompisen värsta utbrottet och jag har inte ens gjort något! Vad är problemet? Jag menar inte att kompisens åsikt är fel, jag håller bara inte med. Det är väl ändå inte samma sak? Okej, nu bara babblar jag om massor av skumma saker... Jag skyller på att jag är trött! Men vad tycker ni? Har ni hört att ni "läser för mycket" eller att man inte ska "fly från verkligheten"? Och varför tror ni många har en så negativ inställning till läsning? Let me know! ;)
 
Typ världens konstigaste och mest osammanhängande inlägg ever, I know. Nästa vecka får det bli lite mer struktur och ett tydligt ämne på "Lördagstankar". Om ni har något förslag/önskemål på ämne så säga gärna till! Ha en bra söndag så länge så ses vi!

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Godmorgon Ebba! Riktigt bra inlägg, jag tror att de flesta som läser förstår precis hur du menar. Läsning är en del av oss, vilka skulle vi vara utan den? Ingen aning. Dock finns det en liten nackdel med att läsa om fantastiskt underbara och åtråvärda tonårspojkar som man stöter på lite här och var inte dyker upp i verkligheten, men det är smällar man får ta.

    Svar: Haha, ja det problemt finns! Svårt för vanliga killar att få en chans hos en bokmal, haha ;)
    Ebba

    2013-02-24 | 12:34:58
  • Ella säger:

    Jag får alltid höra att "jag är tråkig som läser", men seriöst, det finns ju inget roligare. Man kan göra vad man vill och varenda bok är som porten till en helt ny värld. Man kan läsa om sommaren nu när det är kallt och grått, man kan läsa om magi och övernaturliga saker när verkligheten blir alldeles för tråkig och man kan läsa om spännande karaktärer när man tröttnat på de man träffar i skolan varje dag. Det finns inget bättre än att fly från verkligheten! :D

    Svar: Håller med! :D
    Ebba

    2013-02-24 | 13:09:28
    Bloggadress: http://mittimellan-ella.blogspot.se

Kommentera inlägget här: