iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Världsbokdagen 2013

Kategori: Tankar

Idag är det Världsbokdagen vilket jag skulle tippa på att större delen av Sveriges befolkning inte vet om. Ärligt talat vet jag inte heller exakt vad den står för men jag reagerade på ordet "bokdag" i kalendern och tjöt till av lycka. En dag för att hylla alla böcker, inte sant? Böcker är bland de bästa sätten som finns att utvecklas som individ och lära sig saker och det borde verkligen firas enligt mig! Varje gång det är någon speciell "dag" så brukar jag alltid tänka på hur orättvist det där är. När det är någon viktig och bra dag t.ex. Förintelsens minnesdag eller FN-dagen reagerar folk ungefär: "VA?! Är det IDAG?" eller "Eh... vad är det för nåt?". Ingen verkar bry sig över huvud taget. Om man har tur kanske läraren skriver upp det på tavlan och ber en att tänka lite på saken men det är allt. Men när det är helt onödiga dagar som t.ex. Kanelbullens dag eller Våffeldagen verkar hela svenska folket förberett sig i flera månader innan. "Ha! Har du inte bakat kanelbullar än?! Det är ju bara en vecka kvar till den STORA dagen!" Okej, jag överdriver men hur kommer det sig att vi lägger så mycket kraft och tid på att komma ihåg de där ytliga och konsumtionshetsiga dagarna (och högtiderna) istället för att ägna några speciella dagar per år åt saker som faktiskt är viktiga?
 
Ett exempel som jag tycker är ganska hemsk är fallet vid namn Alla helgons dag (är det ett,två eller tre ord?). Jag är inte kristen av mig men jag tycker ändå det är fint att man en dag varje år ägnar tid åt att tänka på de man saknar som är döda och det är en väldigt gammal svensk tradition. Men så har den haft oturen att nästan alltid hamnar på samma dag som världens dummaste högtid som inte ens är en högtid, Halloween. Ta mig inte fel, jag gillar Halloween. Det är kul att klä ut sig, äta konstigt godis (den tiden är snart förbi lilla veggiegirl!) och fjanta sig men det är en så otroligt onödig högtid att det finns inte. Kul? JA! Borde alla affärer få bananas och utnyttja konsumtionssamhället till max genom att tvinga på oss spökmaskar i plast och fuskblod? NEJ! Fest är kul men det är så dumt att denna så kallade "högtid" faller samtidigt som en gammal och fin tradition. Nästan alla högtider och temadagar som det tydligen kallas (google master) bygger nuförtiden nästan enbart på att köpa mer, äta mer och typ skrika ut vår överflödiga västvärldsstil. Skulle det inte vara helt underbart med en dag som var precis tvärtom mot alla dem dagar och högtider vi ser idag. En dag där man tänker på vad man har, vad andra saknar och är tillsammans med dem man älskar och lever väldigt enkelt, bara för en dag eller så. Är inte det vad julen är till för, frågar du mig kanske? Tyvärr den blev dränkt i ett lager av julgransglitter.
 
Är det kanske så att samhället idag inte tycker att sorg är något accepterat? Till viss del är det kanske så, i alla fall vad jag personligen märkt mycket av i Sverige. Folk blir inte bekväma när någon börjar prata om sina problem och man ska aldrig klaga när man mår dåligt. Det är liksom "fult" att vara ledsen, man ska alltid resa sig upp utan en tår i ögonvrån för vi är starka människor och vi gråter inte över småsaker. "What doesn't kill you makes you stronger!" är mottot och det ska vi klara av på egen hand utan att visa något utåt till omvärlden. Jag tror att det är bra att man kan lösa sina problem själv men ibland behöver man faktiskt prata med andra och öppna upp sig, även om det bara är för en liten stund. Kanske är det just därför vi hellre plockar upp den där nygräddade kanelbullen än sätter oss och minns de som dog i onödan, och kanske är det därför vi målar dit fuskblodet i ansiktet istället för att tända ett ljus för farmor på kyrkogården? Är det för att det är lättare att försöka glömma det som är jobbigt än att ta hand om det och lära sig leva med det?
 
Självklart är högtider och dagar inte bara till för att minnas och uppmärksamma utan också för att ha roligt men ibland tycker jag att vi lägger vikt på alldeles fel saker och glömmer bort det som är viktigt. Det jobbiga skyms undan och det lättsamma får ta dess plats bara för att det är lättare. Är det kanske så det borde vara? Jag har i alla fall mitt svar ganska klart.
 
Vila i frid kanelbulle
 
 
 
(hehe, hade tänkt att skriva om varför jag älskar läsning men så slutar det med att jag skriver en skitsseriös rant av Kanelbullens dag. Haha, så kan det gå, jag är bra lustig jag! Jag menar inte att man ska exterminatea alla kanelbullar men lägga lite mer tid på viktiga dagar som lätt glömts bort, håller ni med? Idag ska jag faktiskt fira lite idag och det blir genom att läsa några kapitel i Scarlet som är otroligt bra än så länge. Ha det gött igelkött (bästa avslutningsfrasen ever) så ses vi!)
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: