iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Vad var det som hände egentligen?

Kategori: Bokrecensioner

Titel: The unbecoming of Mara Dyer
Författare: Michelle Hodkin
Sidor: 456
 
När Mara Dyer vaknar upp på sjukhuset minns hon ingenting om vad som har hänt. Hennes bästa vän och hennes pojkvän är båda döda och hon har ingen aning om varför. Varför klarade hon sig? Mara och hennes familj flyttar till en ny stad men inget kan någonsin bli som förr. För vad händer när man börjar se saker som ingen annan ser? Och mitt i all röra blir kär?
 
Jag hade verkligen inte planerat att läsa The unbecoming of Mara Dyer men så stod den där på Stadsbiblioteket och skrek: Läs mig! Läs mig! Vad kunde jag göra liksom? Boken har trots allt blivit hyllad av hur många bokbloggare som helst.
 
Hela konceptet är hur coolt som helst. Man visste aldrig riktigt vad som hände i Maras huvud och vad som var på riktigt vilket jag älskade. Hela den psykologiska delen var definitivt det bästa med boken. Hela första delen satt jag fastklistrad framför boken men sedan tycker jag tyvärr att den tappar lite. Jag hatade tjafset mellan Mara och Anna, vad var grejen med det liksom? Är folk verkligen sådär korkade? Det kändes bara som en väldigt dålig high school- film. Kärleksbiten var också liiiiite för mycket för min smak, den tog över alldeles för mycket under den senare delen av boken och suckade högt för mig själv ibland för att det var så larvigt.
 
Karaktärerna är faktiskt riktigt bra dock! Jag älskar att Mara är så sur hela tiden och egentligen ganska otrevlig men jag fattar inte varför det ska vara så "åh, förbjuden kärlek!". Bara för att nån har ett "dåligt rykte" är det väl inte så att jorden gå under? Eller? Noah gillade jag också mycket, tyckte dock att han blev lite väl perfekt på slutet. Det var mycket roligare i början, haha. Men min favoritkaraktär var ändå Jamie (eller hette han ens så, haha?). Så himla gullig, jag hoppas att man får se mer av honom i nästa bok!
 
Kort sagt: Den här boken är definitivt läsvärd och bra men ingen favorit precis. Jag rekommenderar den till dig som gillar mystik och typiska YA- böcker för det här är en snygg blandnig. Om jag hittar uppföljaren på bibblan ska jag garanterat läsa den för den slutade i en riktig cliffhanger.
 
PS! Älskar omslaget, tycker det är sjukt coolt! ^^
 

Kommentarer

  • Rebecca säger:

    Spännande värre ^^ Älskar såna psykologgrejer haha, så måste nog läsa den ;)

    Svar: Nja, den är mer typisk YA än psykologisk (tyvärr haha) men helt klart läsvärd ^^
    Ebba

    2012-10-28 | 16:28:40
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se

Kommentera inlägget här: