iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Dagen då allt förändrades

Kategori: Bokrecensioner

Titel: En bit av mig fattas
Författare: David Levithan
Sidor: 191
Genre: Vänskap, historia (eller ja, historia och historia men nu räknas den som det!), ungdomsbok
 
Det är en alldeles vanlig morgon för tre tonåringar i New York. Claire är i skolan, Jasper ligger och sover och Peter skolkar. Men det är ingen vanlig dag. Det är den 11 september 2001.
 
Oj vilken utförlig beskrivning av den här boken *ironi*! Nej men det var ett tag sedan jag läste ut den här boken så minnet är inte jättefärskt. Anledningen till att jag plockade upp den här boken på bibblan var inte så konstig. Jag älskar David Levithan som författare och jag älskar att läsa om historiska händelser. Det har konstigt nog inte kommit så många 9/11 skildringar (i alla fall inte översatta) så den här boken kändes som ett måste och jag ångrar inte att jag tog upp den.
 
Handlingen är så simpel men så vacker på något vis. Det händer egentligen inte jättemycket på de få sidorna utan man får istället följa de tre huvudkaraktärernas tankar och känslor vilket jag alltid uppskattar. Den handlar även mycket om vänskap och en liten gnutta kärlek på äkta Levithan vis vilket jag älskar. Han är seriöst ett geni! Språket är helt underbart och jag njuter av att bläddra mellan sidorna. Men (för det finns faktiskt ett men!), jag skulle gärna sett att boken var lite längre för det blev så himla ruschat på slutet. Men det är en perfekt bok för dig som vill ha något kort men ändå känslosamt.
 
Jag älskar karaktärerna (särsklit Jasper, hur underbar som helst!) och de känns väldigt realistiska. Jag gillar också hur Levithan inte stödjer "the revenge" mot Afghanistan om ni fattar vad jag menar som många amerikaner ofta gör. Jag personligen tycker det är skitidiotiskt att förklara krig mot ett helt land bara för vad en liten grupp människor har gjort men det är ju bara min åskit (och tydligen Levithans också).
 
Som vanligt namedroppas massor av band och artister (vilket språk jag har, haha) och han väver snyggt in den nästan obligatoriska HBTQ- delen på sitt vanliga vis. Så om du gillar Levithan (eller annars också) så tycker jag definitivt att du ska plocka upp den här boken även fast jag gillar Ibland bara måste man och Den andre Will Grayson (som han skrivit ihop med John Green) ännu lite bättre. Eller ja, läs allihop! Jag ser framemot att läsa ännu mer av honom för han tillhör helt klart gruppen med mina favoritförfattare.
 
 
 

Kommentarer

  • Rebecca säger:

    Älskar sånna här böcker :) och ja det har inte kommit många 9/11 skildringar o de e lite synd :P

    2012-10-29 | 11:19:31
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se

Kommentera inlägget här: