iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Vad hände med alla päron och bananer?

Kategori: Bokrecensioner

(inte det omslaget jag har men hittade inte den bilden)
Titel: Det finns annan frukt än apelsiner
Författare: Jeanette Winterson
Sidor: 249
Typ av bok: Själbiografisk roman (är dock osäker på hur mycket som är sant och inte men grundstoryn är över hennes barndom)
 
Beskrivning från bokens baksida som kan avslöja lite för mycket så om du är superkänslig, hoppa över beskrivningen!
Så länge Jeanette kan minnas har hon vetat att hon är speciell. Hon växer upp hos adoptivföräldrar i en regning industristad i norra England. Den dogmatiskt frireligiösa modern säger till Jeanette: "Denn världen är full av synd. Du kan förändra världen". Dotter ska med alla medel uppfostras till att bli missionär. Konflikter löser man genom att be eller ta en apelsin. "Den enda frukten", som modern säger.
För att bevara sitt eget jag måste Jeanette göra uppror mot sin dominanta moder. En dag blir hon döv, men det tar tre månader innan man förstår att hon inte är uppfylld av Anden utan sjuk. Då flykten in i sjukdomen inte påverkar omgivningen, bryter hon mot det största av alla tabun; hon blir förälskad i en annan kvinna.
Katastorfen är ett faktum. Modern och vännerna i kyrkan dömer henne hårt: Jeanette är besatt av Demonen och hänger sig åt Onaturliga Passioner. Man samlas för att driva ut Satan ur henne. Jeanette börjar förstå att världen inte är så enkel som man har lärt henne. Finns det kanske annan frukt än apelsiner...?
                                                                                   -
Det här är en sådan bok jag har velat läsa sedan första gången jag hörde talas om den (vilket iofs inte var så länge sedan...) så att äntligen hålla boken i händerna var underbar. Jag var tvungen att gå hem från skolan igår för jag blev sjuk *sad face* och när jag läst ut Ninas resa kastade jag mig över den här. Mina förväntningar efter att ha läst Passionen var skyhöga och nej, den här är inte lika bra men ändå en helt fantastisk bok.
 
Det här är alltså Wintersons debutroman där hon berättar om sin uppväxt hos pingstkyrkliga adoptivföräldrar där Gud är det viktigaste av allt. Jag tycker det är väldigt intressant att läsa om hur hon förändras under bokens gång och sakta börjar upptäcka världen utanför sin näst intill galna mamma. Det är sjukt att de faktiskt höll på med exorsism (hur stavas det egentligen?) för att driva ut Djävulen och att sådant fortfarande pågår i världen idag. Deras ideal är så sjuka och det är läskigt hur troende de är i boken och särskilt eftersom det faktiskt är en sann historia. Handlingen varvas med små sagor vilket jag tycker var mycket trevligt och man får en resa till Wintersons sagovärld som jag bara älskar. Boken är djup och en riktig tankeväckare men samtidigt ganska kul för vissa hennes mammas uttalande är så knäppa och hon är inte den enda i boken som säger konstiga saker. Jag är dock osäker på hur mycket som är sant, jag menar hon kan väl ändå inte ha kommit ihåg konversationer från när hon var sju år?! Hon har säkerligen lagt till och kanske tagit bort lite för att mer måla upp stämningen än exakta ord.
 
Trots att handligen är det återigen språket som gör mig förälskad. Det är inte riktigt lika bra som i Passionen men det här är hennes debut så hon utvecklats som författare mellan böckerna. ^^ Den här boken innehåller mycket mer handligen en Passionen och jag personligen tycker hon är som bäst när hon beskriver tankar och känslor inte händelser. Men språket är helt jävla fantastiskt. Jag säger bara det. Det är djupt koncentrerat och drömskt men ändå så lekande lätt att sidorna bara flyter fram (Ebba leker litteraturkritiker). Jag är fullkomligt förälskad i det vilket också gör mig helt förälskad i den här boken. Jag vet inte hur jag ska beskriva det bara... underbart! Om du inte har läst någonting av Winterson och är intresserad så måste du verkligen göra det för det är helt insane hur bra hon skriver. Jag ska dock säga att det här är så långt ifrån en ungdomsbok man kan komma och gillar du inte vuxenböcker så är det här nog inget för dig, haha. Men som alltid när det kommer till litteratur: en utmaning skadar aldrig, särskilt inte när det kommer till en underbar sådan!
 
Den här boken är inte lika bra som Passionen, det är den inte men det är en fantastisk historia och skriven på ett sätt som jag bara avugudar så jag älskar den här boken ändå. Nu känner jag att jag måste läsa fler böcker av Winterson direkt för om hon fortsätter såhär har vi en favoritförfattare pågång! Sedan kunde det vara kul att se om jag får tag i tv-serien. BBC gjorde en tredelad tv-serien av den här boken som jag är mycket pepp på att se nu efter att ha läst boken! Ska bli spännande att se hur den är.
 
Från tv-serien ^^
 
 
 
 

Kommentarer

  • Rebecca :) säger:

    Jag tror att min pappa har den på dvd, använder den i undervisningen... O.o

    Svar: Då tycker jag att jag kan få låna den!
    Ebba

    2012-11-16 | 17:20:32
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se
  • Rebecca :) säger:

    Om jag lyckas sno den från hans jobb så visst ;) haha

    Svar: Hahahahhaha!!! Men annars finns ju lovefilm <3
    Ebba

    2012-11-16 | 19:35:25
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se
  • Ebba säger:

    SVAR: Eller hur! 23 augusti är för långt borta! Fast förhoppningsvis kommer det gå hyfsat snabbt ^^

    2012-11-16 | 20:47:03
    Bloggadress: http://vitgulstrumpa.blogspot.com

Kommentera inlägget här: