iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Böcker som förändrat mig

Kategori: Bokprat

Alla har vi dem. De där böckerna som både varit helt awesome samtidigt som de förändrat något hos en. De är de böckerna som man älskar extra mycket och som har en alldeles särskild plats i våra hjärtan. De som man inte kan sluta tänka på när man väl läst ut dem. De här är böckerna som fått mig upptäcka nya delar av litteraturen, världen och mig själv.
 
Sofies värld av Jostein Gaarder
Den här boken är halvt skönlitterär halvt facklitterär och handlar om filosofins historia. Det är en tjock bok proppad med ren fakta men plötsligt var det som jag fann livets mening. Jag älskade ju filosofi! Det var det som jag äntligen hittat det som alla människor hade gemensamt. Jag började tänka, reflektera och ifrågasätta mina egna och andras tankar. Jag började bilda min uppfattning om hur jag tänker mig jorden och universum. Det var frågor som aldrig tog slut men vad underbart det var att känna sig så mänsklig och enad med jorden. Den har även hjälpt mig otroligt mycket i skolan, när ingen annan fattar när de rabblas namn på filosofer har jag stenkoll. Det här är förmodligen den boken som både lärt mig mest och jag tänkt mest på någonsin.
 
Momo eller kampen om tiden av Michael Ende
Jag läste den här boken första gången när jag var 10 år och läst om den för bara några månader sedan. Den var lika otrolig som förra gången. Den här boken är också djupt filosofisk och gav mig perspektiv på livet, tiden och en riktigt bra saga. Huvudkaraktärer Momo är en av mina idoler och jag vet att jag kommer älska den här boken i många år fram över.
 
Flyga drake av Khaled Hosseini
Böcker kan berätta om verkligheten. Vad mycket det är som jag inte förstår. Vad viktigt det är att lära sig om världen. Hur jävla underbar en bok kan vara. Det var det jag lärde mig när jag läste Flyga drake.
 
Passionen av Jeanette Winterson
Den här boken lärde mig inte direkt någonting om världen eller mig själv. Men den fångade mig som så få böcker gjort genom hela mitt liv. Den var i perfektion. Jag hade aldrig läst någon som skrev så enkelt men samtigt så vackert. Att litteratur kunde påverka mig på det sättet som den här boken gjorde kunde jag inte förstå. Den träffade mig direkt. Den var helt jävla underbar helt enkelt.
 
Harry Potter och De vises sten
Jag lärde mig läsa när jag var sju år. Under det året läste jag bara de allra enkelaste lätt att läsa- böckerna. Men i början av sommaren när jag precis fyllt åtta år så sneglade jag lite mot bokhyllan och såg den där fina boken mamma läst högt för mig och som jag älskat. Så när jag stod där och knappt hade läst någonting alls innan sa jag till mig själv: Nu läser jag Harry Potter. Resten är historia...
 
Vilka böcker har förändrat er mest?
 
 
 
 

Kommentarer

  • s.isabelle säger:

    jag läste alltid madickens julbok när jag mindre. är nog mycket därför jag gillar dessa mysiga jular med en massa julpyssel. =)

    2012-12-01 | 14:06:36
    Bloggadress: http://sisabelles.blogg.se
  • Rebecca :) säger:

    Definitivt HP också och Sofies värld men även Det händer nu och några till^^

    Svar: Det händer nu är ju för bra ;) <3 Fast kanske inte livsförändrande för mig
    Ebba

    2012-12-01 | 20:03:27
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se
  • Nea säger:

    Momo eller kampen om tiden är en bok som förändrat mig också. När jag är stressad tänker jag alltid på den, och den är verkligen intressant. Dessutom otroligt bra :D

    Svar: Den är verkligen underbar! <3
    Ebba

    2012-12-02 | 10:01:37
    Bloggadress: http://boknea.blogspot.se

Kommentera inlägget här: