iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Walking in the winter wonderland

Kategori: Bokrecensioner

Titel: Dash och Lily's utmaningsbok (org. Dash and Lily's book of dares)
Författare: Rachel Cohn och David Levithan
Utgivningsår: 2010
Sidor: 305
 
Mellan de bekanta bokryggarna i favoritbokhandeln hittar Dash en röd anteckningsbok. Han öppnar den och sedan gör han precis vad den säger åt honom att göra.
 
Den här boken passade perfekt att läsa just nu. Hela boken andas jul och jag låg på rummet och läste den med tända ljus runt omkring mig och julmusik från 30- talet i högtalarna. Mysfaktorn var enorm. Jag älskar konceptet med boken för seriöst, vem vill inte hitta en utmaningsbok själv? Särskilt i sin favoritbokhandel mitt under julstressen. Händelserna flöt på fint och det kändes som man verkligen lärde känna Dash, Lily och deras vänner. Både Dash och Lily utvecklas som personer och lär känna sig själva när de börjar hålla på med utmaningsboken och de lär samtidigt känna varandra. Den här boken är otroligt mysig. Nästan löjligt mysig. Men bara nästan. För såhär i julens tider är det okej. Jag ler för mig själv genom hela boken och då och då brister jag ut i skratt av de många roliga citaten och situationerna som de råkar ut för.
 
Den största anledningen till att jag gillar boken är denna man. Levithan är helt jävla fantastisk om jag får uttrycka mig så. Hans språk är så underbart roligt, fyndigt, smart, vackert, enkelt men ändå intensivt. Jag vet liksom inte vart jag ska ta vägen! (och då läser jag ändå översättningen) Det är precis så jag tycker att en ungdomsboksförfattare ska skriva! Han skapar helt fantastiska och älskvärda karaktärer som man bara vill vara kompis med och åååååååååååhhhh, så bra han är! Ah, en av mina favoritförfattare! Jag har inte läst någonting av Rachel Cohn innan men jag tyckte hon klarade sig riktigt bra. Visst, hon är inte i närheten så bra som Levithan men jag gillar flytet i hennes kapitel och den stora dosen humor (som finns genom hela boken ^^). De har tidigare skrivit två böcker tillsammans men jag har hört att den här ska vara klart bäst av dem så jag får se om jag läser något mer av duon. Vad tycker ni?
 
Mitt stora problem som gör att jag inte kan älska den här boken stavas LILY. JAG HATAR LILY!!! Hon var så fruktansvärt irriterande, barnslig, osjälvständig, krävande, allmänt störig, jobbig, tråkig, dum, larvig... sa jag att hon var irriterande? Nej, blä för Lily! Jag blev så sur på henne! Egentligen kanske hon inte var så hemsk, det var kanske bara jag som var i en "hata Lily"- stämning? Jag kunde aldrig förstå mig på hur gammal hon var förän i mitten av boken då det uttryckligen stod att hon var 16 och jag bara: "What?! Jag trodde du var typ tolv!". Seriöst, hon betedde sig inte som 16, det är ju till och med äldre än mig. Fast i och för sig är det skönt när karaktärer är lite barnsliga ibland men de måste väl inte vara så himla larviga för det? Men som tur är fanns det en liten figur jag kunde älska också i den här boken. Dash är helt jäkla underbar!  Han är sådär härligt pessimistisk, nördig, smart och rolig fast han liksom inte vet det. Han är sur, lite småelak och han bara... han är lite som jag! Ja, vi är ganska lika faktiskt! Jag är typ kär i Dash nu!  All I want for christmas is Daaaaaaaash! Okej, riktigt så mycket kanske jag inte älskar honom men erkänn att han är underbar! (eller så är det bara jag som är skum).
 
Jag gillar den här boken starkt men den saknar nåt för att den verkligen ska älska den. Men det var perfekt att läsa nu i juletider och om ni har chansen tycker jag helt klart att ni ska plocka upp den och läsa nu under julledigheten. Det är den värd! Boken är också en riktig liten citatmaskin och den är fylld med citat som fick mig att skratta högt medan jag läste. Här kommer ett av dem:
 
"Har du varit i Sverige?" frågade Boomer.
"Nej", sa jag. "Resen blev inställd i sista minuten. På grund av de politiska oroligheterna".
"I Sverige?" Priya verkade skeptisk.
"Mm... är det inte konstigt att Times inte skriver något om det? Halva landet strejkar på grund av det där som kronprinsen sa om Pippi Långstrump. Vilket innebär att det inte blir några köttbullar till jul, om du förstår vad jag menar."
 
Hehe, det är alltid lika kul när Sverige nämns i böcker!
 
PS! Skulle det inte vara roligare om boken var formad som en röd anteckningsbok? ;)
 
 

Kommentarer

  • Rebecca säger:

    Erkänn man blir extra uppmärksam när Sverige nämns? Haha ;)

    Svar: Haha, jag bara: WHAT? Hehe, det var ganska mycket också ;)
    Ebba

    2012-12-29 | 19:32:09
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se

Kommentera inlägget här: