iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Under ytan finns stora och små

Kategori: Bokrecensioner

Titel: Elin under havet
Författare: Sofia Malmberg
Sidor: 127
Utgivningsår: 2012
Grafisk roman, problem, barnbok
 
Boken handlar om Elin som känner sig ensam och utanför. Hon har inga vänner i skolan och hennes mamma är upptagen hela tiden och lägger inte märke till henne. När hon skriver om att hon söker ett ställe där man kan få träna kampsport. Hon får svar av André som berättar att han gärna vill lära Elin hur man gör. Det visar sig att André inte är den hon trodde att han var...
 
Jag hade inga som helst förväntingar när jag öppnade den här grafiska romanen men eftersom den blivit nominerad till Augustpriset 2012 för bästa barn- och ungdomsbok kände jag att den ändå borde vara bra och den var väldigt kort så den fick följa med hem från biblioteket. Boken i sig tog väl drygt 20 mintuter att "läsa" igenom (det är väldigt lite text) men satte ett betydligt djupare spår än så.
 
Jag tycker det är sjukt bra att någon barnboksförfattare faktiskt vågar ta upp pedofili och gör det på ett sådant bra sätt. Elin förändras helt och hållet och börjar "fantisera" att hon är under vattnet och har ångest över det som hände. Jag tycker det skildras på ett fint och trovärdigt sätt, att man liksom kommer in i en annan värld när man blir våldtagen som barn (eller ja, säkert som äldre också). Jag har aldrig något svårt att hänga med i handlingen trots den lilla mängden text men den känns inte fjantig eller tråkig bara för att den är en barnbok, tvärtom.
 
Bilderna är tydliga och jag gillade den lilla detaljen att sidorna där hon var i den "vanliga världen" var vita och att sidorna "under havet" var svarta, det skapade en kul effekt som förtydligade skillnaden mellan dröm och verklighet. Det är så jättefina och söta men med en betydligt mörkare ton än vad man är van att se i barnböcker (eller ja, den riktar sig från 11 år men Elin är typ så gammal så det får bli en barnbok nu, haha). Det är Sofia Malmbergs debutroman och jag ser definitivt fram emot att läsa mer för den här var verkligen intressant. Jag skulle inte säga att jag älskade den men den var så fin, hemsk och otroligt viktig så jag tycker definitivt folk bör läsa den här. I skolan borde eleverna få läsa den här istället för att de säger: Var försiktig på internet! Betydligt roligare och lättare att ta till sig enligt mig. Men det är bra att Malmberg ändå har en mer "konstnärlig" stil än vad jag tycker andra "lärorika" böcker ofta har. Det blir inte: "Såhär kan det gå!" stil som jag ofta stöter på när författare tar upp allvarliga ämnen utan det känns så äkta och naturligt på något vis om någon förstår vad jag menar. Det som händer med Elin händer och det är inte ett evighetslångt babbel om fakta och informerandesom jag tror kan få många barn och ungdomar att inte ta det så seriöst. Den här visar hur det kan vara utan att gå in i någon slags överlägsen vuxenroll vilket jag tycker är otroligt viktigt när man skriver om sådana här ämnen.
 
Jag har inte läst någon annan av de som blev nominerade till Augustpriset men jag kan säga att den här helt klart var värd att bli nominerad av flera anledningar. Handlingen var viktig och bra berättad och bilderna var fantastiska. Är du intresserad av grafiska romaner så tycker jag definitivt du ska läsa den här för det är en av de bättre jag stött på!
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: