iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Ondskan in my ♥

Kategori: Bokprat

I de allra flesta böcker finns en god och en ond sida i fantasy. I filmer och böcker är vi vana att se den goda, modiga hjälten segra och alla de onda dö eller förlora på något sätt. Alla gråter när någon god dör. Alla skrattar när någon ond död. Man ska helt enkelt heja på den goda sidan och de ska vinna. Men där har jag en brist. Sedan jag var liten har jag haft en tendens att tycka lite för bra om den onda sidan. Ibland så mycket att jag vill att den onda sidan ska vinna. Varför händer detta fenomen så ofta? Är jag den enda människa som faktiskt verkar tycka om de onda och listiga karaktärerna?!
 
Varför jag gillar onda karaktärer:
♥ De onda är oftast smarta. Riktigt smarta. De har mycket coolare skills och vet hur de ska få som de vill. Några kanske råkar dö på kuppen men so what? Även fast jag inte direkt går runt och mördar folk så tycker jag MÅLMEDVETENHET är något viktigt som man borde värdera högre bland egenskaper.
♥ Mer jämställt. Jag kanske har fel men bland de onda är ledarna ganska ofta kvinnor. De vågar ta plats och beter sig precis lika hemskt som många män. Fantasy är i allmänhet ganska mansdominerande men det finns faktisk filmer, böcker och serien när den ondaste av de ondaste faktiskt är kvinna. GIRL POWER!
♥ De har känslor. Okej, inte sånna känslor att de bryr sig särskilt mycket andra människor men ondskan har alltid en anledning. Det kan vara barndomen, rädslan eller behovet av hämnd men det tycker jag gör dessa karatärer extra INTRESSANTA. Jag vill få reda på mer om deras bakgrund och hur de egentligen är som personer.
♥ De lär oss mer. Onda karaktärer berättar ofta en del av  människans historia eller något vi ska lära oss. Hur möter vi andra människor och hur modiga är vi när de kommer till kritan? De lär oss förstå berättelsen och får oss ställa frågor, utan att vi kanske tänker på det. De är så mycket mer TANKEVÄCKANDE och spännande än många goda karaktärer.
♥ Den optimala karatärern för mig har inte valt sida och vet inte vad den ska göra. Om det är av rädsla eller mod vet man inte. Eller så vet de precis vad de står fast det spelar med i spelet. Det är SPÄNNING!
 
 
JAG ÄR KÄR I MORGANA!!! ♥
 
Det är bara några av anledningarna till att jag ständigt förälskar mig i vissa riktigt onda karaktärer. De finns mer att utforska i dem och de blir inte förutsägbara på samma sätt. Det värsta som finns är när en ond karaktär blir god. Fy, vad fruktansvärt det är! (jag kommer aldrig kunna släppa att Vargen gick över till den goda sidan, svikare!) De goda tycks alltid vinna också! Visst, det blir mysigare men skulle det inte vara kul om den onda sidan kunde vinna för en gångs skull. Hej fantasyförfattare där ute, jag har ett önskemål! Döda din perfekta huvudperson och låt den där kick ass skurken vinna idag! Tackar! Jag skulle älska att läsa några sådanna böcker som uppfriskning. Jag vill ha mer ondska och mörker i mina fantasyböcker! Som tur är finns det redan en hel den coola karaktärer att älska men de tycks aldrig vinna. Här är i alla fall 5 stycken som ligger mig varmt om hjärtat.
 
5 grymma onda karaktärer i film- och bokvärlden (utan inbördes ordning). Jag ska nog göra en längre lista i framtiden! ^^
 
 
1. Darth Vader (Star Wars)
 
2. Morgan Pendragon (Merlin)
3. Bellatrix Lestrange (Harry Potter, Helana Bonham Carter in my ♥!!!)
4. Voldemort (HP, ingen lista utan Voldis!)
 
5. Valentine Morgenstern (The mortal instruments)
Asså okej, jag måste ta upp det här när jag har chansen. Hur f*n kan det här vara Valentine?! Är det bara jag eller är det totalt fel?! Jag har föreställt mig Valentine som snygg och inte så gammal, visst men han ska ju vara vithårig (vet inte vad jag fått det ifrån men det känns så rätt)!!! Isblå ögon och kritvit hud och så nästan lite lila läppar!!! Isig helt enkelt! Okej, jag erkänner han är skitsnygg här men det passar inte alls! Nej! Blä! Usch!
 
Nu ska ni inte tro att jag alltid hejar på den onda sidan men ibland är de onda karaktärerna helt enkelt bättre och mer intressanta. Håller ni med eller inte alls? Hur ser ni på ondska i fantasy, det kunde vara intressant att veta! Som avslutning får ni en lbild på min favoritskådis! ♥
 
 
 
 

Kommentarer

  • Mimsan säger:

    När jag var yngre brukade jag för det mesta heja på skurkarna. Jag älskade hur lömska de var, och andra saker som du nämnt i inlägget.
    Nu står jag mer på de godas sida, även om det fortfarande finns skurkar jag verkligen gillar.
    Bellatrix t.ex, jag ÄLSKAR henne! :D

    Svar: Bellatrix är så sjukt cool! :D
    Ebba

    2012-12-17 | 21:12:56
    Bloggadress: http://www.minbokkista.blogspot.com
  • Madeleine K säger:

    Oh, jag är helt galen förtjust i Morgana också!

    Svar: Ja! ♥
    Ebba

    2012-12-18 | 10:50:46
    Bloggadress: http://maddie-bokblogg.blogspot.se/
  • Beate säger:

    Du har rätt i mycket du skriver, typ varför onda karaktärer är så awesome, och även om jag inte brukar heja på the dark side så bidrar de ju definitivt till att en bok/film blir så oerhört bra! En dålig bad guy blir ju ofta en dålig bok/film också ;)
    Och appropå Valentine, vad har de gjort med honom?!?! Jag tänkte mig honom som typ ljusblond, med större kroppsbyggnad och definitivt inte så ung!! Är allmänt upprörd över att de valt den skådespelaren -.-

    Svar: Ja! Han är ju totalt fel! Det är ju totalt ologiskt att deras pappa skulle vara typ 30 när de är 15-16 år, då skulle han skaffat barn när han var 15 liksom. Nej, blä helt fel!
    Ebba

    2012-12-18 | 16:55:31
    Bloggadress: http://bokbeate.blogspot.com
  • Mimsan säger:

    Sv: Nej jag fattar inte heller den svenska titeln. Gillar den inte heller. Avskyr den faktiskt! Den engelska titeln är så fin, och den svenska är bara... konstig (eller något).

    2012-12-18 | 19:42:49
    Bloggadress: http://www.minbokkista.blogspot.com

Kommentera inlägget här: