iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Mina bokmål 2013

Kategori: Bokprat

Slurp så var 2012 snart slut. Det har varit ett fantastiskt år för mig och jag känner på något sätt att jag bara har fler möjligheter framför mig! Läsningen har också gått grymt bra (en rapport kommer på nyårsafton eller nyårsdagen ^^^) och sedan jag upptäckte bokbloggarna har min läsning skjutit i taket. Jag har läst helt fantastiska böcker och jag trodde det knappt var möjligt att få så bra läsning under ett år! Men 2013 då? Jag har bestämt mig för att sätta upp lite mål med min läsning för att ha något att sträva mot och gå efter. Det kommer bli rätt lätta mål för jag orkar inte hålla på och läsa tjugoelva böcker i månaden eller något sånt. Men känslan av att ha klarat något bra är ju bara för härlig så varför inte?
 
År 2013 ska jag...
 
Läsa minst 50 böcker
Jag läste precis ut min 50:e i år och då har jag ändå haft månader där jag knappt läst något så det ska nog gå bra särskilt nu när jag börjar älska grafiska romaner och seriealbum.
 
Läsa minst 5 klassiker
Inte heller ett supersvårt mål för mig. Jag har några som står olästa i bokhyllan som jag nog kommer ta mig an 2013. Men jag ska inte kasta mig över alla världens klassiker eftersom jag kommer gå humanistisk kultur i gymnasiet och under tvåan har man både litteratur och kulturhistoria som ämnen så jag antar att vi kommer att läsa mycket klassiker då ^^ Men 5 styckna ska jag ändå pricka av!
 
Läsa minst 3 faktaböcker
Oh, där smällde det! Okej, 3 är inget antal alls men jag läser inte så mycket faktaböcker... typ inga alls... I den här kategorin räknas inte självbiografier (men andra biografier kan få räknas!) för att plåga mig själv riktigt mycket. Eller det är inte direkt plågeri, jag älskar att lära mig saker om det är intressanta grejer. Får se om jag finner någon riktig godbit bland mängden!
 
Läsa om minst 3 böcker
Jag är verkligen sämst på att läsa om böcker. Seriöst, i år har jag nog läst om 1 ½ bok (jag räknar halv eftersom den nu var på engelska och inte svenska, alltså Harry Potter, haha!). Det är knäppt eftersom jag egentligen älskar att läsa om böcker. 2013 ska jag ge mig på Sofies värld igen som är en av de bästa böckerna jag någonsin läst (och typ som en faktabok så då prickar jag in två kategorier på samma gång, tjoho!), fler Harry Potter på engelska och så kanske Hungerspelstrilogin innan Catching fire kommer ut om jag pallar.
 
Annars ska jag bara försöka läsa böcker jag tror jag kommer att tycka om och skriva ärliga recensioner här på bloggen. Det kommer ut en hejdans (vilket ord!) massa nya spännande böcker 2013 att sukta efter och jag ser så mycket framemot att se vad läsåret 2013 bjuder på och att läsa alla era underbar recensioner och inlägg! Boken jag ser mest framemot 2013 är helt klart sista delen i Engelsforstrilogin, Nyckeln som jag har suktat efter hur länge som helst (och det är fortfarande jättelångt kvar :'( ). Som sagt, en sammanfattning på december och sedan en års resumé kommer upp i någon av de kommande dagarna. En recension på This is for you kommer förmodligen idag om jag lyckas formulera min kärlek någolunda. Ha det gött så länge! ^^
 
Bild som jag tog på nyår för två år sen kanske

Kommentarer

  • Rebecca säger:

    Hungerspelen är great på engelska :) hehe, borde man säga lycka till?

    2012-12-29 | 19:16:52
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se
  • Anna säger:

    Måste bara säga en sak: VAD ROLIGT ATT DU SKA GÅ HUMANISTISKA!:D Jag går det nämligen själv och det känns inte som att någon annan gör det xD

    Svar: Woho! Haha, ja, det finns en skola i min stad som har det (och jag bor ändå i en rätt stor stad) och det är knappt några som söker! Går du språk eller kultur? :)
    Ebba

    2012-12-29 | 22:02:20
    Bloggadress: http://bookshelf.blogg.se
  • Anna säger:

    Måste bara säga en sak: VAD ROLIGT ATT DU SKA GÅ HUMANISTISKA!:D Jag går det nämligen själv och det känns inte som att någon annan gör det xD

    2012-12-29 | 22:02:20
    Bloggadress: http://bookshelf.blogg.se

Kommentera inlägget här: