iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Min boksmak

Kategori: Bokprat

Jag läser i helt olika genrers (bara jag som aldrig fattat hur man böjer det?) för ungdomar och vuxna, små och stora böcker, korta och tjocka, allvarliga och jätteflummiga, gamla och nya...ja, jag kan hålla på länge. Jag har väldigt breda intressen vilket gör att boksmaken blir sjukt bred och stor.  Okej, jag älskar inte alla böcker men även fast jag vill läsa det mesta så är jag (om man får skryta lite) jäkla bra på att välja böcker till mig själv. Jag läser nästan enbart bra böcker! Om jag inte tror att jag kommer gilla en bok och inte är sugen på den läser jag helt enkelt inte just den trots att den kanske fått hur bra recensioner som helst. Jag tror dock det kan vara bra att ibland läsa lite "dåliga" böcker för då kan man uppskatta de bra ännu mer. Så funkar i alla fall jag! ^^
 
197925_312859958829871_123297684_n_large
Weheartit
 
När jag avgör vad jag tycker om en bok går jag nästan enbart på känsla. Gav boken mig inga känslor så tycker jag förmodligen inte om den alls. Men Den där extra underbara känslan av en riktigt bra bok är det som gör den till en favorit. En bok kan vara helt okej men sakna det där extra och då kan det tyvärr inte bli en favorit för mig. Det finns många böcker som jag tycker jättemycket om men som inte greppat tag i mig på det där sättet. Förstår ni hur jag menar? Ett exempel är Hungerspelen. Jag älskade hela triologin och den var jättespännande och allting men den saknade någonting hos mig för att bli en favorit. En riktigt riktigt bra bok vill jag inte kunna sluta tänka på och leva i, drömma om och andas med. Jag vill förälska mig i språket och träffa karaktärer jag kan relatera till. Boken ska också lära mig någonting om omvärlden. Den ska få mig att bli en smartare och bättre person. Som ni fattar är det inte alltid jag hittar nya favoriter, haha! Men det finns vissa böcker som har lyckats träffa den där lilla punkten i mitt hjärta.
 
♥ Harry Potter- serien av J.K. Rowling
♥ Passionen av Jeanette Winterson
♥ Simon och ekarna av Marianne Fredriksson
♥ Flyga drake och Khaled Hosseini
♥ Ibland bara måste man av David Levithan
♥ Engelsfors- trilogin av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
♥ Jane Eyre av Charlotte Brontë
♥ Det händer nu av Sofia Nordin
♥ The perks of being a wallflower av Stephen Chhbosky
♥ Sofies värld av Jostein Gaarder
♥ The book thief av Markus Zusak
♥ Lydias hemlighet av Finn Zetterholm
♥ Momo eller kampen om tiden av Michael Ende
♥ Finnas till av Jerzy Kosinski
 
Jag vill tro att det finns bra böcker i varenda genre och därför försöker jag testa lite osäkra kort ibland för att se om jag gillar det. Här är mina åsikter om en del genres: ^^
 
Klassisk fantasy: Jag tycks aldrig riktigt erkänna det för mig själv men jag älskar riktigt klassisk fantasy där det bara finns en värld och den är påhittad. Jag svär att vid varje fantasybok sitter jag och läser och en tanke slår mig plötsligt: Det här är så sjukt bra! Jag vet inte varför den tanken alltid slår mig men det bara är så. Fantasy är en genre jag läser lite då och då när jag har lust vilket är ganska ofta. Jag fattar dock inte folk som hatar fantasy och säger att det är så tråkigt och blablabla. Okej, många rena fantasyböcker är sjukt tjocka och rätt sega men så finns det ju också de som är jättespännande och roliga!
Kommande fantasyläsning: Tankeläsaren, A game of thrones, De två tornen och Septimus Heap 6- Magi (jag tycks aldrig läsa ut den!)
Urban fantasy: Jag skulle inte säga att jag har någon direkt favoritgenre men urban fantasy ligger definitivt bland toppen för fy sjutton vad bra det (oftast) är! Jag älskar de kreativa konceptet och tanken på att världen vi lever i kan vara fylld av magi. Jag tycker det dock är svårt att veta vad man ska klassa som urban fantasy. Är paranormal romance det till exempel? Och hur övernaturligt får det vara? :S
Kommande urban fantasyläsning: Daughter of smoke and bone, City of Glass (måste bara köpa/få den först, haha) och Vampire Academy
Dystopi: Jag har inte läst så många dystopier men de jag har läst har varit rackarns bra. Eftersom jag är en liten politik och samhällsnörd passar den genren mig perfekt! Nu är släpps det ju så många såna ungdomsböcker vilket jag tycker är superkul. Jag ser fram emot att läsa fler dystopier!
Kommande dystopiläsning: Divergent, Wither och 1984
Science fiction: Jag har läst första och andra boken i Liftarens guide till galaxen- serien och that's it. Eller jo, jag läste något galaxigt när jag var typ 10 år men den kommer jag inte ihåg så mycket av, haha. Men det är en ganska knäpp genre som jag skulle vilja läsa mer i, några bra tips? :)
Kommande sci-filäsning: Across the universe och Livet, universum och allting
Realism: Det här är förmodligen den genre som jag märkt mest skiftande kvalité på. Det finns sjukt bra böcker och det finns sjukt dåliga böcker som nästan handlar om samma sak. Jag föredrar de lite mörkare och hemskare historierna för att jag tycker de är betydligt mer intressanta att följa men ibland behöver jag lite feel good, bara för att. Jag önskar att det skrevs mer mörkare berättelser för ungdomar som tar upp mer allvarliga problem än att man själv och sin bästa kompis är kär i samma person.
Kommande realismläsning: Mitt perfekta liv, Var är Alska?, Cracked up to be, Himlen börjar här och Dash och Lilys utmaningsbok
Romantik: Det här är nog den genre jag är mest kritisk till. Det finns bra romantiska historier, det gör det men alldeles för många är galet cheesy och det får mig att spy lite grann. Jag vill ha riktiga kärlekshistorier istället! De flesta böcker blir bättre om man blandar in lite kärlek men jag vill helst inte ha det som huvudtema.
Kommande romantisk läsning: Stolthet och fördom
Deckare: Inga kommentarer. Jag har nog aldrig läst en riktig deckare... Eller räknas Lassemaja?
Historia: Som jag sa innan vill jag helst lära mig någonting av böcker och vad passar då bättre än historiska romaner?! Jag har läst en del men inte så många som jag kanske skulle önska. Några tips? ^^
Kommande historisk läsning: Tusen strålande solar
 
Grafiska romaner och seriealbum: Det här är väl egentligen ingen genre direkt men jag skriver de här en då, haha. Jag har just börjat läsa grafiska romaner och seriealbum och det är kul och väldigt annorlunda. Jag har turen att bo nära ett bibliotek med en fantastisk seriehörna, en för barn och en för vuxna där jag med glädje gräver runt för att finna några skatter. Jag hoppas finna my soulmate någon stans där ute!
 
 
Pust, vilket långt inlägg! Cred till er som läst igenom allt! ;)

Kommentarer

  • Rebecca säger:

    Haha, LasseMaja gills ju lätt! (det böjs genrer tror ja ^^ haha det är det jag tänker på)

    Svar: Haha! ;)
    Ebba

    2012-12-08 | 19:05:30
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se
  • Tessans Bokblogg säger:

    Har du hittat dig ett riktigt bra seriealbum än? :)

    Svar: Jag har läst några och gillat de flesta men ingen har varit riktigt: WOW! Har du något tips kanske? :)
    Ebba

    2012-12-12 | 13:29:09
    Bloggadress: http://tessansbokblogg.blogg.se/
  • Tessans Bokblogg säger:

    Jag är ju kär i Ghost World, men det är ett speciellt serialbum och det är inte alla som gillar den :( Fast jag tycker att den är bääst, haha. Aaah, blir glad av att tänka på den. Den är iallafall min WOW! Hoppas du hittar din! :D

    Svar: Ja, jag hoppas det :D
    Ebba

    2012-12-13 | 19:50:03
    Bloggadress: http://tessansbokblogg.blogg.se/
  • Man säger:

    Word. Mångfald!

    Svar: Haha, ofc! ;)
    Ebba

    2012-12-16 | 18:35:00
    Bloggadress: http://bokskadad.blogg.se

Kommentera inlägget här: