iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Kanske är inte livet bara något som måste uthärdas?

Kategori: Bokrecensioner

 
Titel: Mitt perfekta liv (org. The truth about forever)
Författare: Sarah Dessen
Sidor: 444
Genre: Verklighet, kärlek, vänskap, tonåren (lite random genre men ni fattar nog vad jag menar)
 
Baksidan:
Det kommer blir en lång sommar...
Macy ska jobba på biblioteket, plugga ordkunskap och försöka vara så perfekt som möjligt, ivrigt påhejdad av sin arbetsnarkoman till mamma.
 
Men ibland händer det oväntade saker. Av en slump får Macy jobb på cateringfirma Wish. Där lär hon känna Wes; en obegripligt snygg kille med ett inte helt fläckfritt förflutet. Till sin förvåning märker Macy att hon kan prata med honom om allting. Om sina rädslor, om sin pojkvän... Till och med om sin döda pappa.
 
Kanske är livet inte något som måste uthärdas? Kanske ska man passa på att leva lite också?
 
Det här är en riktig sommarbok och självklart prickade jag in den perfekt mitt i julstöket. Det här den första Sarah Dessen- boken jag läser och jag hade ganska förutfattade meningar. Jag hade förväntat mig en sötsliskig historia som var otroligt förutsägbar vilket en på ett sätt var, eller den ingår väl lite i den genren men den var betydligt djupare än jag trodde vilket jag blev mycket positivt överraskad över.
 
I feel good- romaner för ungdomar stöter man ofta på otrovärda karaktärer och händelser och man vill bara kasta boken i väggen för att sådanna händelser omöjligt skulle kunna hända i verkligheten. När en författare skriver om verkligheten vill jag att boken ska vara trovärdig, inte så konstigt va? Trots att allt i den här boken kanske inte händer varenda människa så är den så sjukt sann på något vis. Hela konceptet och det Macy går igenom känns så äkta. Macy är precis som så många tonårstjejer är. Pressen på att ständigt vara "perfekt". Ha en snygg och trevlig pojkvän, ha högsta betyg i alla ämnen, hjälpa till hemma, spela något instrument, planera för framtiden, vara duktig i någon sport, vara skitsnygg, ha de senaste kläderna, vara bästis med alla och samtidigt försöka att leva. Det gör att jag på något vis tycker om henne även om jag själv har väldigt stora problem att umgås med sådana personer eftersom de i de flesta fall är väldigt falska och instängda vilket jag inte riktigt klarar av (kul att jag då har en miljon såna "kompisar"). Jag själv är typ raka motsatsen till allt det där av någon anledning och jag tror många skulle få nytta av att läsa den här boken och kanske inse att man inte hela tiden måste vara så jäkla perfekt. I mitt fall blir det perfekt när jag inte strävar efter det. Macy gör en enorm karaktärsutveckling och börjar inse det som jag vet att så många andra borde inse.
 
Wes då? Denna lilla Wes. Alla älskar Wes, jag vet. Ja, han är rätt awesome. Typ all lot. Jag älskar hans konstnärsskap och den där delen, det var en kul liten twist till hans personlighet men han är lite för bra för att jag ska kunna uppskatta honom till fullt. Men jag älskar Kristy och Bert. Haha, så sjukt bra karaktärer, log på varenda sida de var med. Jason var sjukt störande samtidigt som han var lite kul bara för att han var så jobbig, haha. Men usch blä fy tvi på Macys mamma! Hur kan man vara så elak (Ta muutis muidugi hilja niikuinii <---- estniska direkt från Google translate för att inte spoila, haha, jag är så smart!)?! Jag blev sjukt irriterad på henne med det är också ett problem som många har vilket jag ändå tyckte var bra att Sarah Dessen tog upp grejen med att ha en (eller två) förälder som jobbar alldeles för mycket och inte har tid till en.
 
Handlingen flöt på fint och under dag två av min sjukdom (jag har en tendens att alltid bli sjuk när jag absolut inte får) läst jag ut 3/4 i princip ett svep. Språket är enkelt och lättsamt och sidorna flyger förbi men jag kunde dock störa mig på de lite väl långa kapitlena ibland, särskilt när de bytte scen och tid och allting. Boken har betydligt mer djup än de flesta andra i den här genren men den har fortfarande det där "myset" som jag verkligen gillar att läsa ibland och det var skönt men trots att boken var riktigt bra så är det ingen favoritbok precis och jag tror inte jag kommer gå runt och tänka på den särskilt länge. Men jag är helt klart sugen på att läsa något mer av Sarah Dessen förmodligen i sommar, jag tror de blir bättre då, hehe.
 
Jag rekommenderar först och främst boken till dig som tvivlar på dig själv och vill hitta något du kan känna igen dig i. Den passar även säkert mycket bra till dig som helt enkelt gillar vardagshistorier där ämnen som kärlek, vänskap och familj tar störst plats. Det här är en riktigt bra sådan men om jag ska vara helt ärlig så är det här inte riktigt min genre. Feel good + Ebba är inte bästisar även fast det då och då kommer bra överrens. Men boken var ändå väldigt läsvärd och precis vad jag behövde just då så om du tror du kommer gilla den tycker jag definitivt att du ska läsa den!
 
PS! Det här omslaget är så sött att jag dör! Underbart!
 
 

Kommentarer

  • Rebecca säger:

    Den verkar mysig fast kanske inte riktigt min bok? :)

    Svar: Jag tror du skulle gilla den men de passar nog bättre på sommaren så det är ett tips, haha
    Ebba

    2012-12-19 | 20:31:38
    Bloggadress: http://thequestionmark.blogg.se
  • Nella säger:

    Sv: Haha, tack ^^ Önskar att jag kunde säga samma sak om kylan, men hos mig bara snön smälter :(

    2012-12-19 | 21:41:02
    Bloggadress: http://nellasbocker.blogspot.se
  • novemberskratt.blogg.se säger:

    Jag älskar den här boken, den är så underbar! En av mina absoluta favoriter.

    Svar: Ja, den var jättesöt! ^^ Men jag borde nog läst den på sommaren, haha
    Ebba

    2012-12-21 | 14:28:25
    Bloggadress: http://novemberskratt.blogg.se/

Kommentera inlägget här: