iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

Ful, fulare, fulast

Kategori: Bokrecensioner

 
Titel: Fulheten
Författare och tecknare: Nanna Johansson
Utgivningsår: 2009
Sidor: 126
Genre: Seriealbum, humor, feminism
 
Jag läste den här lite snabbt mest eftersom det var det enda jag orkade läsa just då. Det här är en samling med bilder och serier som på ett sätt hör ihop med varandra och på ett sätt inte. Det är mycket feminism, fula monster, sex och bajs, haha. Kanske inte jättepassade för min ålder men what ever, för albumet var verkligen kul. Jag skrattade högt flera gånger och slurp så var det utläst på en mycket kort tid. Det finns ingen handling över huvud taget och den längst sammanhängande serien är kanske på sådär fyra sidor. Jag fattar att det finns en poäng med allting för budskapet är väldigt tydligt men ändå så är det lite... ja, det har egentligen ingen annan poäng förutom att vara roligt och tydligt men på ett sätt är det lite skönt. Ibland behövs bara lite roliga bilder för att muntra upp mig.
 
Bilderna var väldigt "serieaktiga" om man kan säga så. De är stora och tydliga och jag gillar starkt att hon även jobbar med foton och redigeringar, det blir en kul twist på det hela. Jag älskar alltid när författare och serietecknare skriver in egna personliga kommentarer lite här och var (även i skönlitterära böcker), det är så mysigt! Det humor hela vägen och trots att ämnena är upprepande känns varje sida ny och "spännande" och det märks att hon har lagt ner tid på det här seriealbumet. Det är jäkligt roligt och smart och jag kan definitivt tänka mig att läsa mer av Nanna Johansson. Okej... vilken trist recension det här blir... verkligen JÄTTETRÅKIG... jag har liksom inget att säga... Men jo vi gör en magisk spektakulär lista!
 
Jag rekommenderar det här albumet till dig som...
- Är tjej och intresserad av feminism (eller asså killar kan självklart läsa den men den är ganska "ani- män"- style, haha)
- Vill läsa något snabbt och riktigt roligt
- Är intresserad av samhället, skönhetideal och synen på män och kvinnor
- Tycker om seriealbum
 
Jag rekommenderar INTE det här albumet till dig som...
- Inte gillar att "läsa" om sex. För ja, det är väldigt mycket sex. Like a lot... Yeah...
- Gillar vacker och perfektionerad (vilken svenska jag har!) konst för som titeln säger, många bilder är FULA! Me like men det gäller kanske inte alla?
- HATAR SERIEALBUM!!! (men asså, hur kan man göra det?)
- Är en konservativ man i 50-års åldern som tycker att hans fru ska sitta inne och steka blodpuddig eller vad nu hemmafruar gör. Eller förresten gubbe, LÄS DEN!
 
Kort sagt: Jag gillade det här! Skitkul (i dubbel bemärkelse, höhö) och snabbläst men ja, nu behöver jag lite skönlitteratur efter alla dessa seriealbum och grafiska romaner. Jag är halvägs i Cinder som hitills är pretty awesome men jag hoppas på en liten dramatisk vändpunkt nu!
 
(lägger ni märke till hur sjukt trött jag är när jag skriver denna recension, haha?)
 
 
 

Kommentarer

  • Petra säger:

    sv: Gör det, den är jättebra! :)

    2012-12-12 | 13:02:02
    Bloggadress: http://petrasbokblogg.blogspot.se/
  • Miriam - Schitzo-Cookie säger:

    Kul att du med läser seriealbum, blir alltid lika glad av recensioner på dem då inte så många förut verkade läsa dem. Men verkar som att många fått upp ögonen för dem nu så det är kul =).

    Tycker recensionen var bra btw! ;)

    Svar: Tack så mycket ;)
    Jag har börjat upptäcka seriealbum och deras fördelar, de är så mysiga och går fort att läsa. Mitt bibliotek har också en ganska skaplig seriehylla som är trevlig att gå att vraka runt i. Fler borde verkligen testa att läsa dem! ^^
    Ebba

    2012-12-16 | 12:03:22
    Bloggadress: http://schitzo-cookie.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: