iceandfire.blogg.se

Burned and frozen.

TAG: Happy Bookaholic

Kategori: Listor, enkäter och annat kul

Den här taggen (tagen? taggen?) har cirkulerat lite på svenska bokbloggar ett tag och nu så blev jag taggad (tagad? taggad?) av fina Tessan  (tack så mycket! :D) så jag tänkte också göra den! Enyoy!
 
1. Vad älskar du med att köpa nya böcker? 
Ehm.. allt? Seriöst, känslan av att hitta den där perfekta boken till ett bra pris är helt underbar. Att sedan öppna pärmarna och suga in den fantastiska doften av en bra historia, av kärlek är som att simma i milkshake (poet här borta). Nej, men seriöst, nya böcker är lovely. Men jag tycker nästan lika mycket om att köpa second hand (eller min plånbok tycker om det) och att låna hem massor av mysigt från biblioteket.
 
(hehe so true)
2. Hur ofta köper du nya böcker? 
Inte såååå ofta faktiskt. Det går väldigt upp och ner. Vissa månader kan jag köpa hur mycket som helst och andra nästan inget alls. Överlag så lånar jag mer böcker än vad jag köper, både för min ekonomi och mljöns skull :) (ni märkte att jag försökte spela duktig elev nu va?)

3. Fysisk bokaffär eller bokhandlar online - vad föredrar du? 
Fysiska, always. Det finns inget bättre än att gå runt och fingra på böckerna och hitta den där som man önskat sig så sjukt länge. Dock så är 99 % av de fysiska bokhandlarna totalt värdelösa när det kommer till YA och när de väl har en serie så har de bara fjärde boken typ. Man bara: WTF?! Vill ni inte att folk ska läsa den eller?! Sjukt irriterande!

4. Har du någon favorit bokaffär?
Jag är lite mainstream och svarar SF- bokhandeln. Har bara varit där två gånger men den är helt fantastisk. Jag är besatt av deras utbud av smal töntig sci-fi, jag skulle kunna bosätta mig där i en vecka! Annars så älskar jag Dillbergs i Kalmar, bara för att den väcker så mycket minnen. Vårt sommarställe ligger strax utanför Kalmar och varje sommar åker jag dit och får med mig en eller flera böcker. Den är väldigt stor och deras mangautbud är ovanligt bra för att vara en "vanlig" bokhandel. I Linköping, där jag bor finns det hela 0 roliga bokhandlar!
 
5. Brukar du förbeställa böcker?
Har aldrig testat så nej, är väl svaret antar jag. Det är sällan jag "väntar" på böcker så det har aldrig behövts.
 
6. Har du en månadsbudget för bokinköp, som du inte får överskrida?
Jag är en liten töntig 15-åring så min budget överlag är väl inte den största. Stor del går även till biobiljetter, fikastunder och vintagekläder (fast iofs köper mina föräldrar typ allt, bortskämd som man är) så jag känner inte att jag behöver ha någon gräns. Det är väldigt sällan jag köper dyra böcker, oftast blir det second hand eller så lånar jag helt enkelt det jag vill läsa.

 7. Bokköpstopp - är det något för dig? 
Funkar men jag gör det inte så ofta. Vissa månader när jag köpt massor är jag lite pank så då kan jag helt enkelt inte köpa böcker, haha. Snarare låneförbud vore något så jag kunde ta tag i min gigantiska TBR!
 
8. Hur stor är din bokönskelisa?
Det är få böcker jag har sån här "måste äga"- känsla på men om jag har börjat samla på en serie måste jag ha alla! Nya böcker är ändå så dyra så då lånar jag hellre dem, mitt bibliotek är så bra så nästan allt finns! :)

9. Vilka tre böcker (från din önskelista eller förbeställningslista) vill du äga NU? 
City of Glass av Cassandra Clare som är den tredje boken i The mortal instruments serien. Alla säger att den är den bästa så jag behöver den verkligen nu! Om man får ta böcker som inte kommit ut tar jag Nyckeln och Berättelser från Engelsfors. Kan inte vänta!!!
 
10. Vem taggar du vidare?
Hm, jag har ingen aning om vilka som blivit taggade och vilka som inte har det men jag kan ju i alla fall ta några som jag sett inte har gjort den. Först har vi min kära vän Becca för att du är knäpp och härlig! Sedan tar vi Man som säkert redan har blivit taggad men jag älskar din blogg så det förtjänar du! Till sist tar vi en annan Rebecca eftersom hon skriver så fina och intressanta recensioner! Om det är någon annan som känner att den vill göra den så kör på och säg att jag taggade dig! Eller föresten jag taggar alla vars namn inte börjar på bokstaven X! (stackars alla som heter någonting med X typ... Xander, ah Buffy! Har börjat kolla på första säsongen och den är underbar än så länge!)
 
Det var den taggen! Superkul att göra så kör på, alla ni som inte börjar på X. Jag kan även säga att jag filmat in en Bookshelf tour som förmodligen kommer upp ikväll eller imorgon om jag lyckas. Haha, ni anar inte hur awkward jag är! Och jag låter jättespydig genom hela videon, hahaha! Jaja, det var kul att filma i alla fall. Ha en superbra dag och kväll så ses vi! ^^

Kommentarer

  • Tessans Bokblogg säger:

    Vad kul att läsa dina svar och jag ser VERKLIGEN fram emot book shelf touren!!! :D

    Svar: Ja, problemet är bara att den tar 100 år att ladda upp! Förut laddade jag i typ tre timmar och sen var det tydligen något fel så jag var tvungen att börja om! Suck! :(
    Ebba

    2013-01-26 | 20:19:29
    Bloggadress: http://tessansbokblogg.blogg.se/
  • Petra säger:

    Jag ser också fram emot din bookshelf tour! :)

    sv: Det tycker jag absolut att du ska göra, den är helt klart värd det. :)

    Svar: Haha, hoppas den är okej i alla fall :)
    Ebba

    2013-01-26 | 21:07:28
    Bloggadress: http://petrasbokblogg.blogspot.se
  • Tessans Bokblogg säger:

    Jag väntar!! Det är inga problem. Har själv problem med att ladda upp min book haul. Hållit på nu i två dagar. Den reagerar inte alls :(

    Svar: Nej, sjukt irriterande! Uppmuntrande när det står: "85 minuter återstår" -.-' Men kul när din book haul väl kommer upp i alla fall :D
    Ebba

    2013-01-26 | 21:53:17
    Bloggadress: http://tessansbokblogg.blogg.se/
  • Tessans Bokblogg säger:

    Vi får se hur min book haul och din book shelf tour blir, haha! Tror din är bättre än min dock. Jag är hemsk på att spela in, tro mig! :P

    Svar: Haha, jag med! Jag är jätteawkward genom hela videon, haha! Man man får väl bjuda lite på sig själv antar jag ;)
    Ebba

    2013-01-26 | 22:08:16
    Bloggadress: http://tessansbokblogg.blogg.se/
  • Tessans Bokblogg säger:

    Klart man ska bjuda på sig själv. Orka vara tråkig liksom :P Hahaha.

    Svar: Haha, precis min tanke! Lite YOLO sådär XD
    Ebba

    2013-01-27 | 12:55:23
    Bloggadress: http://tessansbokblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här: